Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--arrow-down Icon--chevron-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Multitasken bestaat niet

Hoe plan jij je taken in?

Multitasken: het klinkt efficiënt. Maar wist je dat je hersenen dan steeds moeten schakelen tussen de verschillende taken? Het is veel effectiever om je werkzaamheden goed in te plannen en geconcentreerd uit te voeren. Dan bereik je meer.

Hoe makkelijk is het om je, zodra je achter je bureau zit, gewoon te laten leiden door je agenda of door alle e-mails en telefoontjes die je krijgt? Het lijkt alsof je heel effectief bezig bent – tenslotte ben je de hele dag druk – maar vaak ben je niet bezig met de dingen die er echt toe doen. Dat kan anders!

1. Weet wat belangrijk is

Om te kunnen bepalen waar je mee bezig wilt zijn, moet je weten wat jij (of je baas) belangrijk vindt. Of je nu een werkdag hebt, of een vrije dag, als je echt effectief wilt zijn, moet je jezelf aanleren je niet (steeds) te laten leiden door allerlei prikkels van buitenaf. Natuurlijk zijn er soms dingen die urgent zijn, die er tussendoor komen en die je niet kunt negeren of delegeren. Maar over het algemeen kunnen de meeste mensen wel duidelijker hun richting bepalen – als ze daar maar de tijd voor nemen, voordat al die andere dingen op hen af komen.

Veel bedrijven kijken naar ‘grote jaardoelen’ die bereikt moeten worden, maar is het voor jou dan ook duidelijk wat er precies van jou verwacht wordt? Is het mogelijk om een goede planning te maken, zodat je weet wanneer je deadlines hebt? En wat is de grote lijn die je voor ogen moet houden bij alle kleine klussen die je doet? Van daaruit kun je per taak, klus of (nieuwe) opdracht bepalen of het in lijn is met wat er belangrijk is, of dat het eigenlijk zonde van je tijd is.

2. Begin goed

Als je weet wat echt belangrijk is, is het van belang dat je de grote doelen opdeelt in kleine stukjes. Maak het zo klein, dat je weet wat je per se vandaag af of gedaan wilt hebben. Stel jezelf de vraag: als ik vandaag één ding kan doen, wat zou ik dan kiezen? Doe dat als eerste. Stel het niet uit, maar begin gewoon. En als je dat werk af hebt, stel jezelf dan opnieuw dezelfde vraag, zodat je takenpakket overzichtelijk én behapbaar is.

Denk ook na over jouw energiepieken en -dalen. Op welke momenten van de dag weet je dat je goed geconcentreerd bent? Doe juist op die momenten de moeilijke klussen en stel de makkelijke klussen uit tot het moment waarop je je minder makkelijk concentreert.

3. Laat je niet afleiden

Als je aan iets belangrijks werkt, zorg er dan voor dat je deur dichtzit, je telefoon uitstaat en dat je e-mailprogramma gesloten is, waardoor je geen storende piepjes ontvangt of vanuit een ooghoek kunt zien dat er een nieuw berichtje binnenkomt. Je denkt misschien dat het niet zo veel uitmaakt als je er snel even naar kijkt, maar het kost je je concentratie en je energie.

Een mens kan niet geconcentreerd multitasken, ook al zijn er nog steeds mensen die denken dat ze er heel goed in zijn. Wat je hersenen doen, is telkens schakelen tussen de verschillende prikkels. Ja natuurlijk, je kunt praten en lopen tegelijk. Maar als je over een wankel bruggetje moet lopen met een ravijn daaronder, moet je je volledig concentreren om goede stappen te zetten en kun je niet tegelijkertijd een mooi verhaal vertellen. Zo werkt het ook met de taken die voor je neus op je bureau liggen: geconcentreerd werken betekent dat je één ding tegelijk doet.

Succes!

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons