Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

EO lanceert gratis mini-class over mediagebruik in het gezin

‘Hoe leer ik mijn kind goed omgaan met een scherm?

in Nieuws

‘Ik wil niet dat mijn kind de hele tijd op zijn mobiel zit.’ Een verzuchting die veel ouders herkennen. Speciaal voor hen lanceerde de EO de gratis mini-class ‘Hoe leer ik mijn kind goed omgaan met een scherm?’ Hiermee bieden de makers handvatten om na te denken over mediagebruik in het gezin en het gesprek met kinderen en andere ouders aan te gaan.

Orthopedagoog Yvonne Bijl werkte mee aan de nieuwe mini-class en ziet veel ouders worstelen met media-gebruik. “Je ontkomt er niet meer aan om je eigen mening te vormen over hoe jij hiermee wilt omgaan in je gezin. Het belangrijkste is om te bedenken wat je zelf wilt en waarom. Vervolgens komt de vraag om de hoek ‘Hoe leer ik mijn kind goed omgaan met een scherm?’” 

Het goede voorbeeld

Mark, vader van 2 dochters, herkent de worsteling. Hij hielp mee bij de ontwikkeling van de mini-class. “Ik probeer mijn kinderen het goede voorbeeld te geven. “Als ze bij mij zijn, zet ik mijn telefoon altijd op ‘niet storen’. Ik wil niet dat ze zien dat ik reageer op mijn telefoon. Ik bepaal wanneer ik kijk, niet mijn telefoon Zo wil ik voorkomen dat zij verslaafd raken aan hun smartphone.” 

Effecten van smartphones

Mark is onderwijzer in groep 6 en ook daar ziet hij het effect van smartphones op kinderen. De eerste kinderen in zijn klas hebben er al één. “Zodra de school uitgaat, komt het ding uit de tas, en gaan ze op in hun telefoon. In de hal valt de fysieke wereld al weg.” 

Van 50 naar 10 berichtjes

Ook Jolanda was betrokken bij de ontwikkelin van de mini-class en zag meteen een positief effect in haar eigen gezin. “Mijn dochter is gevoelig voor de snap-score van het sociale medium Snapchat. Dat betekent dat er elke dag een berichtje moest naar zo’n 50 vriendinnen. “Naar aanleiding van de mini-class ben ik opnieuw het gesprek aangegaan met mijn dochter. Nu zijn het er nog 10.”

Jolanda vindt het belangrijk om niet alleen maar negatief over media te praten. Samen een berichtje sturen naar een jarig neefje of nichtje, of lachen om een filmpje, ziet ze als mooie opbrengsten van schermen in huis. "Toch denk ik regelmatig: hoe zouden andere mensen dit aanpakken? Daarom ben ik blij met deze mini-class, omdat je daarmee met andere ouders online tips en ervaringen kunt uitwisselen.”

Onderwerpen in de mini-class

  • Wanneer geef je je kind een scherm?
  • Is een beeldscherm gezond voor mijn kind?
  • ‘Hij zit alleen nog maar achter een scherm’ - Hoe stimuleer je gezond mediagebruik?
  • Je kind krijgt een smartphone – wat nu?
  • Waarom zijn platformen zo verslavend?
  • De gevaren van het internet
  • Hoe gebruik je zelf je mobiel?

Aanmelden

Meedoen aan de mini-class? Vul hieronder je mailadres in en ontvang 7 dagen lang dagelijks een nieuwsbrief met tips en verhalen uit theorie en praktijk. Ook biedt de mini-class een tool om met andere ouders online tips en ervaringen uit te wisselen.
Elke mini-class kost je slechts 7 minuten leestijd.

Schrijf je in voor de gratis mini-class

* verplicht veld

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

Hoe geef ik mijn kind een goed zelfbeeld? (deel 2)

Hoe geef ik mijn kind een goed zelfbeeld? (deel 2)

3 tips van Carianne Ros

Carianne Ros

Tienermoeder ontmoet na 13 jaar de verpleegster die adoptie voorkwam

Tienermoeder ontmoet na 13 jaar de verpleegster die adoptie voorkwam

'Ze moedigde mij aan naar school te gaan'

gezin en... 21 april 2018
Als je kinderen geen zin meer hebben in het geloof

Als je kinderen geen zin meer hebben in het geloof

‘Je gelooft in sprookjes, zeiden ze laatst tegen me’

Mirjam Hollebrandse