Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Billy Graham op 99-jarige leeftijd overleden

'Graham vertelde zo eenvoudig mogelijk het evangelie'

Evangelist Billy Graham is overleden (1918-2018). Hij werd 99 jaar oud. Zestig jaar lang heeft Billy Graham het evangelie verkondigd. Hij sprak in 185 landen live voor meer dan 200 miljoen mensen. Velen namen Jezus als hun persoonlijke Verlosser aan, nadat ze geraakt waren door de woorden van deze Amerikaanse evangelist. Wat is er zo bijzonder aan deze man en zijn missie?

Donderdagavond zond de EO een In Memoriam uit van Billy Graham op NPO 2. Kijk hier de beelden terug.

Billy Graham werd op 7 november 1918 geboren in het Amerikaanse Charlotte, North Carolina. Nadat Graham in mei 1936 zijn diploma aan de middelbare school had behaald, ging hij studeren aan het Bob Jones College maar al snel stapte hij over naar het Bible Institute.

Als jonge jongen probeerde Graham een wetenschappelijke lezing te houden op zijn universiteit, maar zijn studenten bleven hem glazig aankijken. Na drie avonden zijn best te hebben gedaan, legde hij zijn papieren aan de kant en ging hij uit zijn hoofd verder. Hij probeerde het evangelie van Jezus zo eenvoudig mogelijk te vertellen. Honderden studenten kwamen prompt tot geloof. Vanaf dat moment wist Graham wat hem te doen stond. In 1939 werd Graham door de Southern Baptist convention voor het eerst aangesteld als predikant.

Billy Graham trouwde op 13 augustus 1943 met Ruth Bell. Samen kregen zij drie dochters en twee zonen,19 kleinkinderen en 28 achterkleinkinderen.

Evangeliesatiecampagnes

Graham werd wereldwijd bekend door zijn grote evangelisatiecampagnes, die hij in de jaren vijftig begon en bijna een halve eeuw volhield. Hij sprak in totaal voor meer dan 210 miljoen mensen in meer dan 185 landen over het geloof. Daarnaast bereikte hij met zijn televisietoespraken, films, video's, boeken en podcasts honderden miljoenen mensen.

“Toen ik vele jaren geleden begon met verkondigen, had ik nooit gedacht dat ik voor zoveel toeschouwers zou preken,” aldus de evangelist. Graham was ervan overtuigd dat God hem hierin heeft geleid. “Al die mensen hebben verschillende achtergronden en verschillende behoeftes. En ik weet dat ze allemaal objecten zijn van Gods machtige liefde.”

Politiek

Graham was vaak in het Witte Huis te vinden. Goed bevriend was hij onder anderen met de voormalige presidenten Richard Nixon en Dwight Eisenhower: hij gaf ze regelmatig religieus advies.

Ook gaf Graham pastorale steun aan presidenten Gerald Ford, Jimmy Carter, Ronald Reagan, Bill Clinton en de Bush-familie. Zo was hij aanwezig in het Witte Huis in de nacht dat president Bush aankondigde dat de Golfoorlog begonnen was.

Op de achtergrond werkte Graham aan zijn strijd tegen discriminatie. Als Martin Luther King weer eens was opgepakt, betaalde hij de torenhoge borg, zodat diens werk meteen kon doorgaan. Graham besefte dat raciale ongelijkheid een zonde is: christenen moeten liefde tonen aan alle mensen.

My Hope America

Aan het eind van zijn leven startte Graham een laatste evangelisatiecampagne: ‘My Hope America’. Met een serie inspirerende video’s wilde hij mensen bereiken met het evangelie van Jezus Christus. De nadruk in de boodschap die hij verkondigde, ligt zonder twijfel op het lijden van Christus. Dit is te zien in de laatste video van de serie, The Cross.

Graham: “Van alle dingen die ik heb gezien en gehoord, is er maar één ding dat de harten van mensen heeft veranderd: het kruis van Christus. Niet het kruis dat aan de muur of om iemands nek hangt, maar het gehavende en met bloed bevlekte kruis van Christus. Ik wil mensen over de betekenis daarvan vertellen.”

 Graham stelde dat de wereld in gevaar is. “En dat komt niet door de atoombommen die we hebben, maar door de harten die achter die bommen zitten: vol haat, hebzucht, lust, en alle andere dingen die de trekker kunnen overhalen.”

Nieuwe mensen

Het kruis eist een nieuwe levensstijl. Graham: “Zonde is een ziekte in het hart van de mens. Maar God wil ons totaal nieuwe mensen maken. Wanneer je tot Hem komt, word je bekleed met Zijn rechtvaardigheid. En dan ziet Hij niet langer je eigen hart, maar dat van Jezus.”

Graham eindigt de video met het verzoek aan de kijkers om het volgende gebed te bidden.

Lieve hemelse Vader,
Ik weet dat ik een zondaar ben.
En ik vraag om Uw vergeving.
Ik geloof dat U voor mijn zonden bent gestorven en uit de dood bent opgestaan.
Ik heb berouw over mijn zonden.
Ik nodig U uit om in mijn hart en in mijn leven te komen.
Ik wil U vertrouwen en volgen als mijn Heer en Redder.
In Jezus’ naam. Amen.

Bekijk hieronder The Cross, de laatste video van de serie ‘My Hope America’.

Parkinson

Graham leed sinds 1992 aan de ziekte van Parkinson. Ook leed hij aan prostaatkanker. Zijn vrouw, Ruth Graham, overleed op 14 juni 2007 op 87-jarige leeftijd. Zij werd begraven naast de Billy Graham Library in hun woonplaats Charlotte, de plek die nu ook de laatste rustplaats van Billy Graham zal zijn.

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

'Neem je vrienden mee naar de kerk en win een Hummer'

'Neem je vrienden mee naar de kerk en win een Hummer'

Amerikaanse kerk organiseert ludieke wedstrijd

14 augustus 2018
Zon of storm, de Bijbelkiosk is altijd open

Zon of storm, de Bijbelkiosk is altijd open

‘Klein heiligdom’ op de Scheveningse boulevard

Gert-Jan Schaap

‘Campingevangelisatie veranderde mijn leven’

‘Campingevangelisatie veranderde mijn leven’

God beantwoordde de belangrijkste vraag van Raoul

Zo verduurzaam je je kledingkast

11 leuke en makkelijke tips om mee aan de slag te gaan