Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Wat zeg je (niet) als er een downer geboren is?

Elke baby verdient een warm welkom

Wat kun je tegen ouders zeggen die net een baby hebben gekregen met down? Eigenlijk alles, behalve ‘sorry’. Toch horen ouders deze pijnlijke reactie vaak. De Canadian Down Syndrome Society vroeg daarom jongeren met down zelf alternatieven te verzinnen. Het leverde een briljante campagne op.

De suggesties in de campagne zullen hier en daar zorgen voor schokreacties aan het kraambed, maar alles (écht álles) is beter dan het pijnlijke ‘sorry’. Dat wil de campagne tussen de oren krijgen. Want elk kind verdient een warm welkom. Elke geboorte, met of zonder down, moet een feestje zijn.

Waarom raakt dit ons?

De campagne zit vol met ongepaste woorden en schunnig taalgebruik. De jonge downers gooien het er zonder pardon en met veel enthousiasme uit. Maar ook wie veel waarde hecht aan correct en net taalgebruik, moet erkennen dat het enige ongepaste woord in deze campagne het kwalijke ‘sorry’ is. Nancy Crimi-Lamanna van reclamebureau FCB Canada vertelt hierover: “We hoorden van ouders hoe traumatiserend de reacties waren van familie, vrienden en zelfs ziekenhuispersoneel bij de geboorte van hun kindje met down. Bij veel ouders bleef dit verdriet en de rouw nog lang de meest prominente herinnering aan de geboorte van hun kindje.” Crimi-Lamanna en haar team zijn erin geslaagd een campagne te creëren die dit pijnlijke gedrag aanpakt met humor. Een koekje van eigen deeg van mensen met down, zou je kunnen zeggen. Want het is de spontaniteit van de jonge downers die met hun f-woorden in deze campagne iedere welbespraakte volwassene het zwijgen oplegt die niet verder komt dan het beschamende s-woord.

Ze hadden ook terug kunnen slaan, maar ze kozen ervoor het goede voorbeeld te geven

Is het nog een beetje christelijk?

Het taalgebruik in de campagne zal niet bij iedereen goed vallen. Maar om een krachtig statement te maken, deden de reclamemakers er goed aan juist deze grens op te zoeken. Is de moraal ver te zoeken in elke zin met het f-woord? Nog veel kwalijker is het s-woord na een geboorte. Dat moet je niet alleen vertellen, dat moet je laten voelen. Ik zou bijna zeggen: juist door het ‘ongepaste taalgebruik’ is de campagne christelijk. Elk braaf en slap aftreksel zou geen recht doen aan het leven van mensen met down en de pijn die hun en hun ouders vaak wordt aangedaan bij de geboorte. Wat dat betreft, is de positieve houding de downers in deze campagne bijzonder te prijzen. Ze hadden ook terug kunnen slaan. Waar ze alle recht toe zouden hebben. Maar ze kozen ervoor het goede voorbeeld te geven. Matteüs 7:12 in de praktijk gebracht…

Om het belang van dit thema duidelijk te maken, heeft Canadian Down Syndrome Society ook een aantal mooie filmpjes ontwikkeld waarin ouders vertellen over hun ervaringen. Zoals het filmpje onderaan de pagina, waarin de vader van Brooklyn vertelt: “We zijn zo gewend geraakt aan het ideaalbeeld dat de maatschappij ons voorhoudt, over hoe een kind zou moeten zijn. Je moet zelf een kindje met down krijgen om te ontdekken dat geen enkel kind op een bepaalde manier moet zijn. Elk kind is mooi.”

Kopen of niet?

Er is niets te koop. Canadian Down Syndrome Society vraagt geen donaties, alleen om ons gedrag te veranderen. Als je dat na het zien van deze commercial nu nog steeds niet begrijpt, heb je er geen **** van begrepen.

Geschreven door:

Willem Bikker

Redacteur

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons