Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Serie brieven wil jongeren helpen in hun zoektocht naar God

'Deelnemers leren Gods stem verstaan'

in Geloven

Wat wil God met mijn leven?’ ‘Hoe kan ik Gods stem verstaan?’ Dit zijn de vragen die jongeren het meest aan priester en jongerenwerker Gert Overmeer stellen. Om deze jongeren verder te helpen, schreven hij en pater Johan de Beer een serie brieven, die onder de naam 'Amen' wordt uitgegeven. 

“Als jongeren mij vragen hoe ze Gods stem kunnen verstaan, antwoord ik altijd: ‘Breng tijd met God door,’ zegt Gert Overmeer. Want zo leer je Hem het beste kennen. Vaak willen ze dat wel, maar vinden ze het moeilijk om stille tijd te houden. En eerlijk is eerlijk: het is ook niet altijd even aantrekkelijk om in je eentje thuis met een Bijbel te zitten.” Het bracht Gert op het idee om jongeren elke drie weken een Bijbelstudie en een aantal oefeningen aan te bieden in de vorm van een brief. Hij gaf deze brieven de naam ‘Amen’.  

“We zien dat jongeren die hiermee aan de slag gaan, in hun persoonlijke gebedsleven groeien, God leren verstaan en met het Woord van God vertrouwd raken.” 

Alleen voor katholieke jongeren?

De brieven zijn bedoeld voor alle gelovige christenen die in hun relatie met God willen groeien, en niet alleen voor katholieke jongeren. “We nemen daarbij Gods Woord als uitgangspunt. Wie daarmee vertrouwd is, komt zeker bekende dingen tegen.” 

Hoewel ‘Amen’ bedoeld is voor jongeren tussen de 16 en 26 jaar, abonneren ook ouderen zich op deze brieven. “Sommigen zijn ermee begonnen omdat hun (klein)kinderen ermee aan de slag gingen. De oudste deelnemer – zij is inmiddels overleden – was 82 jaar.”

'Amen' is een investering

Inmiddels hebben Gert en Johan honderd brieven geschreven. “Als je elke drie weken met een nieuwe brief aan de slag gaat, ben je ruim vijf jaar met ‘Amen’ onderweg. Dat lijkt lang, maar we willen mensen een goed fundament meegeven: om sterk te zijn, heb je sterke wortels nodig. Ik weet dat ‘Amen’ voor een specifiek publiek is: het is bestemd voor mensen die in hun geestelijke groei willen investeren. Overigens is het niet zo dat je alle honderd brieven moet bestellen. Deze brieven zijn in zes series onderverdeeld en na elke serie kun je beslissen of je een volgende aankoopt.”  

De brieven zijn te vinden op de site van ‘Amen’. Wie zich op een serie brieven abonneert, kan om de drie weken een nieuwe brief downloaden. Deze brieven kunnen ook in de AmenApp gelezen worden. De kosten per serie bedragen € 15,00 (excl. BTW). Voor de eerste serie brieven wordt de helft van dit bedrag gerekend. Op deze site is ook een gratis voorbeeldbrief te vinden. 

Meer informatie over dit initiatief is te vinden op amenletters.com

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

6 dingen die niet in de Bijbel staan

6 dingen die niet in de Bijbel staan

Ook al dacht je misschien van wel

'Vier feest samen met je hele familie!'

'Vier feest samen met je hele familie!'

De Bijbel Open met dominee Arie van der Veer over Deuteronomium

Arie van der Veer

Woord en Daad-projectleider over het Bijbelboek Habakuk

Woord en Daad-projectleider over het Bijbelboek Habakuk

‘Je mag God vragen over onrecht stellen'

Reinald Molenaar

Zo verduurzaam je je kledingkast

11 leuke en makkelijke tips om mee aan de slag te gaan