Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Rick de Gier over ‘Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’

Gitzwart drama vol onvoorziene wendingen

Het zal iets met de tijdgeest te maken hebben, dat Three Billboards Outside Ebbing, Missouri momenteel wordt overladen met Amerikaanse filmprijzen. Want om een typische ‘Oscarfilm’ gaat het hier niet. 

Het gitzwarte drama van de Ierse regisseur en scenarist Martin McDonagh (In Bruges) zit vol ongemakkelijke humor, grove taal en bruut geweld, en draait om personages die het ene moment sympathiek en het volgende verachtelijk zijn. Maar het uitgangspunt – een boze Amerikaanse vrouw komt in opstand tegen een mannelijke machtscultuur – is natuurlijk akelig actueel, vooral in Hollywood.

Voor de duidelijkheid: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri is ook gewoon een goed gemaakte film, vol onvoorziene wendingen, knetterende dialogen en eersteklas acteerwerk. Frances McDormand (vooral bekend als de hoogzwangere agente uit Fargo) speelt Mildred, de moeder van een gruwelijk vermoord tienermeisje. Als er ruim een halfjaar na het misdrijf nog altijd geen verdachten zijn opgepakt, besluit Mildred wanhopig drie grote billboards vlak buiten haar stadje te huren, waarop ze de lokale sheriff in klare taal ter verantwoording roept. Zo begint een strijd die al snel compleet uit de hand loopt.

Wie de keiharde en soms ook wat neerbuigende toon van de film voor lief neemt, kan verrassend diepgaande thema’s ontdekken. Een rode draad in het verhaal is het idee dat haat en geweld alleen maar leiden tot meer haat en geweld. Misschien wel de beste scène is die waarin een door en door corrupte agent een les krijgt over de waarde van liefde.

Zo zet regisseur McDonagh tegenover elke lompe confrontatie wel een moment van milde relativering. Als Mildred bijvoorbeeld een bezorgde priester over de vloer krijgt, laat ze de man verbaal alle hoeken van de kamer zien. Met de hypocriete kerk wil ze niks te maken hebben. Maar als ze later in de film door de natuur loopt en een hert tegenkomt, spreekt ze de hoop uit dat God bestaat en het leven zin heeft. Zulke momenten maken Three Billboards Outside Ebbing, Missouri onverwacht menselijk en ontroerend.

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

Utøya 22. juli: '72 minuten in de hel'

Utøya 22. juli: '72 minuten in de hel'

Wat drijft een filmmaker om zo’n ramp – nog zo vers in het geheugen – te verfilmen?

Rick de Gier

18 juni 2018
12 christelijke films en series op Netflix

12 christelijke films en series op Netflix

Van kinderfilms tot waargebeurde verhalen

Pieter-Jan Rodenburg

25 mei 2018
Keiharde film met indrukwekkend verhaal

Keiharde film met indrukwekkend verhaal

Rick de Gier over nieuwe film 'Hostiles'

Rick de Gier

13 april 2018