Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Vrouw verpulvert mannelijke denkbeelden

Reclameblog: Hornbach speelt met campagne in op #metoo

Voor het eerst heeft een vrouw de hoofdrol in een campagne van bouwmarkt Hornbach. En niet zomaar. Ze slaat keihard van zich af en sloopt dominante (mannelijke) denkbeelden over de vrouw. Juist op het moment dat dit thema volop leeft in de media. Het einde van de man lijkt nabij.

In de commercial sloopt een vrouw beelden met een flinke sloophamer, vrouwenbeelden. Elk beeld staat voor een stereotype van de vrouw. De seksbom, de roze prinses, de shopaholic, de ondergeschikte vrouw. Als ze deze figuurlijke muren heeft geveld, slaat ze ook definitief door de letterlijke muur in haar klushuis. Het daglicht straalt haar tegemoet en ze veegt het zweet van haar voorhoofd. “Het is niet altijd makkelijk, maar ga ervoor!” is de boodschap van Hornbach. Laat je als vrouw door niets of niemand tegenhouden.

Waarom raakt dit ons?

Het is een mooie en slimme vondst van Hornbach om aan te haken bij de figuurlijke muren waar vrouwen tegen vechten. Dat doen ze zo goed, dat het een Amnesty-commercial had kunnen zijn. Veel vrouwen redden zich prima in Nederland. Toch leeft de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen, en dat weet het reclamebureau. Wereldwijd groeide de ongelijkheid zelfs in 2017, volgens een jaarlijkse meting van de gendergelijkheid door het Wold Economic Forum. Nederland zakte op deze lijst van plaats zestien naar 32. Het wringt nog te vaak onder de oppervlakte. Soms komt dat bovendrijven, zoals de afgelopen maanden met #metoo. Hornbach speelt daar slim en sympathiek op in met deze sterke campagne. En ik geloof hem best, als marketingmanager Maarten Post zegt: “De vrouw als volwaardige klusser, dat is het beeld dat we willen overbrengen.” Maar ik twijfel of hij een vervolg op deze vrouwencommercial maakt als de verkoopcijfers tegenvallen. Het blijft marketing.

Reken af met alle hokjes en rokjes waar je je niet prettig in voelt

Is het nog een beetje christelijk?

Prima vrouwen, sla de boel kort en klein als dat nodig is. Reken af met alle hokjes en rokjes waar je je niet prettig in voelt. Je bent sterk. Je bent mooi. Je bent gelijk. Kom naast de man staan en drink bier met hem. Maar wil je alsjeblieft soms ook dat broze vaatwerk zijn? Want ook jij bent niet gemaakt om al die muren alleen te slechten. Zoals Hornbach het met Bijbelse realiteit verwoordt: dat is niet altijd makkelijk.

Kopen of niet?

Als Hornbach er is voor iedereen die zich in het stof en zweet werkt, dan ben je daar als christen prima thuis. Of als vrouw.

Geschreven door:

Willem Bikker

Redacteur

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

YOLO Zo leef je zonder spijt

Leven zonder spijt: het kán

Van deze 3 keuzes krijg je onmogelijk spijt

Carianne Ros

Baby? Zo kom je ontspannen je kraamtijd door

Baby? Zo kom je ontspannen je kraamtijd door

De komende weken zijn pittig genoeg, dus gun jezelf een goede start

Carianne Ros

Zo ga je om met langdurige werkloosheid

Zo ga je om met langdurige werkloosheid

3 tips om een werkloosheidsdepressie te voorkomen

Carianne Ros

Annemarie wordt langzaam blind

‘Ik weet niet goed of mijn ziekte een doornenkroon of een lauwerkrans is’