Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Kost het jou ook zoveel moeite te ontspannen?

Zo leer je hoe je de drukte van alledag kunt loslaten

Steeds meer mensen krijgen een burn-out en zijn gestrest. Dat merk je zeker nu de Kerst weer nadert. ‘Bijna vakantie of een paar dagen vrij, o, wat ben ik dáár aan toe, zeg!’ Het kan ook anders. Met deze tips leer je ontspannen te leven in de drukte van alledag.

1. Plan tijd voor jezelf in

Zeker als je een drukke agenda hebt, is het echt van belang dat je tijd voor jezelf inplant. Want je dat niet doet, komt het er nooit van.  Wanneer je het druk hebt, komt het nooit uit om een halve of een hele ‘klooidag ’of een zelfs heel weekend vrij te nemen. De laatste dagen van het jaar zijn altijd razend druk en je wilt niet bij voorbaat al overspannen het nieuwe jaar beginnen. Dus: wanneer heb jij in de komende weken even tijd voor jezelf?

Bedenk daarbij wat je leuk vindt om te doen. Hoeveel tijd kost dat? Plan dat in. En ‘tijd voor jezelf’ wil niet zeggen dat je dan per se alleen moet zijn. Misschien betekent het voor jou dat je gewoon wat meer tijd wilt doorbrengen met je gezin of met vrienden om samen gezellig kerstkoekjes of oliebollen te bakken, samen naar een kerstmarktje te gaan of lekker in de sneeuw te spelen (nu kan het!).

En als je jezelf en je gezin of vrienden een groot plezier wilt doen, pak dan ook meteen je agenda voor volgend jaar erbij en plan hier en daar tijd voor jezelf (en je geliefden) in. Het is een heerlijk vooruitzicht: een nog (bijna) lege agenda waarin alvast, speciaal voor jezelf, tijd gereserveerd is. 2018 wordt een topjaar!

2. Stop met rennen en leer wandelen

De mens die wandelend door het leven gaat, houdt het langer vol en heeft meer plezier, dan degene die altijd maar rent en vliegt. Een gehaast leven maakt je chagrijnig, bekrompen, egoïstisch en negatief. En dat heeft niet alleen een negatief effect op je eigen gezondheid, maar ook op dat van anderen. Zij hebben er ook last van wanneer jij altijd maar haast hebt en kortaf bent. Wil je zó leven? Wil je later ook zo herinnerd worden, als iemand die nooit tijd had om lief te hebben…?

Ga ook letterlijk wandelen
Maar ook als je écht vaker gaat wandelen, en gewoon de benenwagen neemt in plaats van de fiets of de auto, zul je merken dat je leefritme ontspannen wordt. En als je wandelt, heb je meer gelegenheid om je zintuigen te gebruiken. Je ziet meer, je hoort meer, je ruikt meer en daardoor geniet je meer.

3. Geniet van de kleine dingen

God geeft zoveel geschenken, alleen hebben veel mensen het te druk om deze te herkennen. Heb jij in het afgelopen weekend van de sneeuw genoten? Wat een prachtcadeau, zo feeëriek, zo stil, zo bijzonder mooi. Het is vooral ook heel leuk als je kinderen (in de buurt) hebt. Zij hoeven niet te leren om te genieten of te ontspannen. Zij kunnen dat gewoon! Bij ons werden er meteen sneeuwpoppen gemaakt en een sneeuwballengevecht gehouden. Heerlijk toch, om daar tijd voor te maken om bewust van te genieten?

Leef vanuit dankbaarheid
Als je bewust geniet, maakt het je dankbaar. Leef vanuit dankbaarheid en je zult vanzelf meer ontspannen, omdat het ook fysiek een enorm positieve uitwerking op je hormonale systeem heeft. Als je de vreugde echt in je hart laat komen die ‘de kleine dingen’ je geven en als je jezelf toestaat even stil te staan, dan kun je bijna niet anders dan God loven en prijzen om Wie Hij is!

Geschreven door:

Carianne Ros

Christentherapeut en personal coach

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons