Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Hoe zorg ik dat mijn kind staande blijft in een overweldigende wereld?

Met tips van Eline Hoogenboom

'Soms maak ik me zorgen over alle keuzes, indrukken en invloeden die op mijn kind afkomen. Ik merk dat het vaak gewoon te veel is en dat hij bij thuiskomst uit school eerst moet ‘ontprikkelen’ en tot rust moet komen. Hoe ga ik hier zo goed mogelijk mee om? Ik vraag me soms af of hij niet een beetje autistisch is als hij dit niet aankan.'

Sinds kort heb ik geen WhatsApp en geen Facebook meer, en dat bevalt me prima. Het risico van onze wereld vol kanalen om elkaar te bereiken, is namelijk dat je door ánderen geleefd wordt in plaats van door jezelf. En dat is dan alleen nog maar onze online wereld. Ook in het ‘echte’ leven komt er steeds meer op ons en kinderen af. Prikkels, noemen mensen dat ook wel.

Prikkelgevoelig

Om eerlijk te zijn, heb ik er moeite mee als een baby al ‘prikkelgevoelig’ wordt genoemd. Ik vraag me af of papa en mama dan zelf niet heel prikkelgevoelig zijn, of juist hun kind wat minder prikkels moeten toedienen. Maar dat terzijde. 

Een tijd terug las ik in de Volkskrant een artikel over de vraag of we mensen niet te snel etiketten opplakken als ‘autisme’ en ‘ADHD’. Conclusie van alle psychologen en psychiaters in het stuk: ja, dat doen we vaak te snel. Ik citeer: “Is het ook niet logisch, dat mensen ziekten ontwikkelen als reactie op de wereld om hen heen? In een tijd waarin veel fysieke kracht nodig was om te overleven, was lichamelijk tekortschieten een zwakte. Wie nu de mentaal complexe maatschappij niet kan bijbenen, krijgt geestelijke problemen. Noem het een afwijking, ziekte of aandoening.” Ik zie om me heen dat veel mensen moeite hebben deze maatschappij bij te benen en dat er soms geruststelling gevonden wordt in een etiket. In ditzelfde artikel wordt ervoor gepleit daar niet te scheutig mee te zijn (zonder hiermee kinderen te kort te willen doen bij wie terecht deze diagnose is gesteld).

Tips

Hoe kun je een kind helpen omgaan met de snelheid van ‘het leven’ en de hoeveelheid prikkels?

• Leef dicht bij de natuur. Ga vaak naar het bos en laat je kinderen buitenspelen. Er is niets zo goed als Heel Veel Buitenspelen.
• Skip beeldschermen. Mijn nichtjes en neefje hebben de regel dat ze per week twee keer een halfuur achter de computer mogen zitten wanneer ze dat willen. Dat werkt. Beeldschermen zijn gewoon echt niet goed voor kinderen. Hoe moeilijk ook, geef er niet aan toe.
• Geef je kind structuur en regelmaat. Je ziet dat, net als bij de tips hierboven, eigenlijk geldt: terug naar de basis. Zorg voor rust in hoofd, huis en hart.

Leestip

Struinen door de Schepping, Hanna Holwerda, uitgeverij Columbus, 160 pag. € 14,95

Geschreven door:

Eline Hoogenboom

Oprichter van 'Huis van Belle'

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons