Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

De opvallendste films, scènes en trends

Rick de Gier blikt terug op 2017

2017 was een rumoerig jaar, in de bioscoop net zo goed als daarbuiten. Meer dan ooit werd er in de cinema gereageerd op de actualiteit. Visie-filmrecensent Rick de Gier blikt terug op de opvallendste films, scènes en trends.

De opvallendste trend: #MeToo

De rel rond vrouwonvriendelijke Hollywoodproducent Harvey Weinstein heeft ongekend veel losgemaakt. Wat #MeToo concreet gaat betekenen voor de filmindustrie valt nog te bezien. Hopelijk komen er meer vrouwen op belangrijke posities, wat ook zal leiden tot meer verhalen vanuit een vrouwelijk perspectief. Het succes dit jaar van Wonder Woman, een zeldzame block-buster met een vrouwelijke held, is op dit punt alvast een opsteker.

De meest spraakmakende film: Get Out

Get Out

Naast vrouwen zijn ook gekleurde mensen ondervertegenwoordigd in Hollywood. Daar is de laatste jaren veel over geklaagd, en zowaar, in 2017 was er enige verbetering, in de vorm van meeslepende publieksfilms als Moonlight, Detroit en Hidden Figures, waarin de positie van zwarte Amerikanen centraal staat. Maar het spraakmakendst was Get Out, een satirische thriller waarin met bruut geweld en inktzwarte humor wordt afgerekend met racisme. Subtiliteit is fijn, maar een botte bijl werkt soms ook.

De meest overweldigende film

Is Mother! een griezelfilm, geflipte komedie, theologische parabel, politiek statement, of dat allemaal tegelijk? De film Darren Aronofsky (Noah) is hoe dan ook een uitzinnige reactie op de stand van zaken in de wereld – op geweld, onderdrukking, milieuvervuiling, massahysterie. Helemaal duizelig verliet ik de bioscoop.

De vrolijkste film: Paddington 2

Gelukkig was er ook nog wat lekker genrewerk om onbekommerd met een bak popcorn van te genieten. Zo heb ik me uitstekend vermaakt bij superheldenfilm Spider-Man: Homecoming, Disney-sprookje Beauty and the Beast en misdaadkomedie Logan Lucky. Maar veruit het vrolijkst verliet ik de bios na het zien van Paddington 2 – en ja, daar stond ik zelf ook een beetje van te kijken.

De meest religieuze film

Silence

Over wat precies een religieuze film is, valt te discussiëren, maar qua expliciet christelijke thematiek sprongen er twee producties uit: Mother! en Silence. Die eerste zit tjokvol Bijbelse verwijzingen, maar heeft bepaald geen eenduidige conclusie. Dan is Silence, een heftig drama over christenvervolging in zeventiende-eeuws Japan, wel wat helderder. Alhoewel: de film werpt bijzonder lastige vragen op over de aard van geloof, zonde en vergeving. Reken maar op lange nagesprekken.

De spannendste scene: The Square

Puntje-van-je-stoelmomenten waren er genoeg, bijvoorbeeld in de puike actiefilms Blade Runner 2045 en Baby Driver. Maar het spannendst vond ik een lange, bizarre scène in de prikkelende Deense film The Square. De situatie: in een museum wordt een chic etentje georganiseerd, waarbij een acteur bij wijze van ‘performance art’ een gorilla nadoet. Haast een kwartier blijft hij de dinergasten de stuipen op het lijf jagen, zonder dat iemand een poot durft uit te steken. Je weet niet wat je ziet.

De schokkendste scène: Okja

Okja

De verrassende Netflix-film Okja, over de vriendschap tussen een Koreaans meisje en een groot fantasiebeest, begint als een vrolijk, Spielberg-achtig sprookje, maar wordt al snel beklemmender, tot een hartverscheurende climax in een slachthuis aan toe. Die ene scène (gelukkig nog gevolgd door een luchtiger moment) moet in staat zijn fervente carnivoren te veranderen in vegetariërs.

De ontroerendste scène: A monster calls

Gelukkig is het donker in de bioscoop, want er viel dit jaar weer genoeg te snikken. Ik ging onder meer voor de bijl bij de slotscènes van Oscarwinnaar Moonlight en Pixarfilm Coco, maar vooral bij de climax van de donkere jeugdfilm A Monster Calls, waarin een gepest jochie aan het sterfbed van zijn moeder zit. Wie daar niet bij huilt, heeft een hart van steen.

De waardevolste les: Paterson

Mijn favoriete film van 2017 is Paterson, een uiterst bescheiden Amerikaans drama over een dichtende buschauffeur. Er gebeurt eigenlijk zo goed als niets, maar dat is juist het punt. In de meeste levens gebeurt niet zo veel, suggereert de film, en dat is prima. Geluk wordt niet bepaald door zaken als status en ambitie. Een kostbare les in het Facebooktijdperk.

Trailer | Paterson

Paterson Official Trailer 1 (2016) - Adam Driver Movie

Geschreven door:

Rick de Gier

Filmjournalist

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons