Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Reclameblog

Samsung belooft je de hemel met de Galaxy S8

De nieuwe commercial van Samsung doet nogal wat stof opwaaien. De hoofdpersoon wordt met zijn Galaxy S8 gedoopt en wordt ‘opnieuw geboren’. Waarom gebruiken de reclamemakers juist deze symboliek? In ieder geval niet om christenen te shockeren. Je mag er moeite mee hebben, maar eigenlijk is de commercial een compliment voor de doop.

In de reclame komt een jonge man aan bij het Switch to Galaxy Resort. Hij levert zijn oude mobiel in en ontvang de nieuwe S8. Samen met anderen leert hij in het resort te wennen aan zijn nieuwe smartphone. Dat is eenvoudiger dan gedacht, zoveel voordelen en handige functies heeft de S8. Als afronding van deze bekering wordt hij samen met zijn mobieltje gedoopt in het zwembad. Want ‘switchen is opnieuw geboren worden’.

Switch to Galaxy S8 | Note8 60s

Waarom raakt dit ons?

Samsung en reclamebureau Cheil weten heel goed hoe belangrijk de smartphone is in ons leven en dat niemand daarom zomaar overstapt naar een ander merk. Hoe krijg je mensen toch zover? Met deze commercial willen de makers je het gevoel geven dat je je geen zorgen hoeft te maken als je switcht. Er gaat een wereld voor je open, waarin je de slechte gewoontes van je oude mobiel in een mum van tijd hebt afgeleerd. Je mag leren vertrouwen op Galaxy S8. Juist door de boodschap te verpakken in dit religieuze jasje, met de doop als climax, geeft de reclame je het gevoel dat switchen naar de S8 echt die levensveranderende impact heeft.

Blijkbaar spreekt Zijn watersymbool nog steeds tot de verbeelding

Is het nog een beetje christelijk?

Veel christenen staan direct op hun achterste benen bij het zien van deze commercial. En ja, je mag er zeker moeite mee hebben dat het bekeringssymbool van de doop wordt gebruikt door een commercieel bedrijf. Maar er is ook een andere kant. Cultuurtheoloog Frank Bosman verwoordde dat helder op NPO Radio 1: “Het christelijke verhaal zit blijkbaar dusdanig diep in ons collectieve geheugen, dat het nog steeds spreekt. Want de makers nemen alleen beelden waarvan ze verwachten dat ze bij de doelgroep meteen de juiste associatie oproepen.” In deze commercial heeft de doop die functie, die zorgt voor de associatie van een positieve switch in je leven. Niet helemaal de switch die Jezus voor ogen had, maar blijkbaar spreekt Zijn watersymbool nog wel steeds tot de verbeelding. Misschien zijn we in 2017 wel op een punt aanbeland dat we het Evangelie mogen uitleggen aan de hand van commercials als deze.

Kopen of niet?

Waarom niet? Het zal vast een goede telefoon zijn. En wil je je evangelisatiekans niet laten liggen, neem dan je echte doopbewijs mee naar de winkel.

Geschreven door:

Willem Bikker

Redacteur

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

Waarom deze commercial een compliment voor de doop is

Waarom deze commercial een compliment voor de doop is

Samsung belooft je de hemel met de Galaxy S8

Willem Bikker

Atheïsme neemt in rap tempo af in Oost-Europa

Atheïsme neemt in rap tempo af in Oost-Europa

Geloof weer onderdeel identiteit Oost-Europeanen

Theologiestudenten Oxford mogen christendom 'laten vallen'

Theologiestudenten Oxford mogen christendom 'laten vallen'

De Universiteit van Oxford, een van de oudste universiteiten ter wereld, heeft een grote verandering in zijn 800-jarige traditie doorgevoerd. Na het...