Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Rebellie tegen social media

Tieners kiezen regelmatig voor een digitale detox

Een derde van de tieners krijgt weleens beledigende opmerkingen naar zich toe op social media, en ruim de helft voelt zich soms verslaafd. Dat blijkt uit nieuw Brits onderzoek. Verder merken tieners dat social media slecht zijn voor hun zelfvertrouwen en vinden ze dat vrienden vaak een nepversie van zichzelf laten zien.

Dit onderzoek geeft een boeiende kijk in de tienerwereld van nu. Niet voor niets presenteerde onderzoeker Chris King de resultaten van zijn social media-onderzoek onder tieners als "een eerste indicatie van rebellie tegen social media". Want een grote meerderheid van de tieners heeft al eens een social media-break genomen en verwacht dat in de toekomst opnieuw te doen. 24/7 online bevalt helemaal niet. Opvallend is ook dat de tieners niet eens zo blij zijn met nieuwe ontwikkelingen als Facebook live. Snap Map noemen ze zelfs "creepy".

Een meerderheid had het prima gevonden als social media nooit waren uitgevonden

Vreemde dubbelheid

Er zit wel een vreemde dubbelheid in de onderzoeksresultaten. Want waar tieners hun vrienden beschuldigen online een nepversie van zichzelf te zijn, vinden ze zichzelf met dezelfde overtuiging wel echt. Daar denken hun vrienden dus anders over. En waar een ruime meerderheid het prima had gevonden als social media nooit waren uitgevonden, is bijna niemand bereid zijn of haar smartphone in te leveren voor een versie zonder internet.

Worstelen en dromen

Je kunt het tieners amper kwalijk nemen dat ze hiermee worstelen. Het is positief dat ze zich realiseren dat social media niet het echte leven zijn en dat er negatieve gevolgen kleven aan verkeerd of excessief gebruik. De revolutie waar onderzoeker Chris King op hint, zou juist daarom inderdaad zomaar eens uit deze groep kunnen komen. Want toen hij vroeg naar hun dromen voor de toekomst van social media, kreeg hij als antwoord: dat mensen zich minder beoordeeld zullen voelen, zich vrij voelen te delen wie ze echt zijn, meer respect voor elkaar, betrouwbaar nieuws en meer creativiteit. Hoezo oppervlakkig? Hopelijk lukt deze tieners waar de generaties boven hen nog niet in zijn geslaagd.

Bron: onderzoek van de HMC en Digital Awareness UK

Geschreven door:

Willem Bikker

Redacteur

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons