Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Filmtips voor het IDFA

Rick de Gier adviseert: wat zijn de mooiste films?

Ieder najaar vindt het grootste documentairefestival ter wereld plaats in Amsterdam: het IDFA. Leuk natuurlijk, maar een mooie film selecteren uit het gigantische aanbod valt niet altijd mee. Ik mocht er vast een aantal zien en kan de volgende titels van harte aanbevelen.

Lots of Kids, a Monkey and a Castle

Julia, de moeder van regisseur Gustavo Salmerón, had als meisje drie wensen: ze wilde later veel kinderen, een aap en een kasteel. Al die wensen kwamen uit, maar als de financiële crisis toeslaat, dreigt ze haar vele bezittingen weer te verliezen. Deze Spaanse docu is in wezen een veredelde homevideo, maar hoofdpersoon Julia blijft fascineren. Ze is komisch en eigenzinnig, maar ook tragisch. Haar verzamelwoede lijkt een grote leegte te moeten vullen. Vroeger was ze erg gelovig en wilde ze non worden; nu, op haar 80e, gelooft ze eigenlijk nergens meer in. Al die spullen vormen samen haar ziel, zegt ze zelf.

The Work

In Folsom Prison, de beruchte Amerikaanse gevangenis waar Johnny Cash over zong, vindt twee keer per jaar een vierdaagse therapiesessie plaats voor gedetineerden én mannen van buiten, die samen hun problemen bespreken en gevoelens uiten. Regisseur Jairus J. McLeary won het vertrouwen van zo’n groep en mocht een sessie filmen. Het resultaat is zeldzaam aangrijpend en inspirerend. De criminelen – moordenaars, bendeleden, vaak met een levenslange straf – blijken met dezelfde problemen te worstelen als de vrije mannen: woede, onzekerheid, het gemis van een goede vader. Er wordt geschreeuwd, gescholden, gevochten, gehuild en omhelsd. Reken als kijker ook maar op tranen.

Amal

De openingsfilm van het IDFA is een boeiend en aandoenlijk coming-of-age-verhaal over een Egyptisch meisje. Deze Amal raakte tijdens de rellen op het Tahrirplein slaags met de politie, nadat haar vriendje was gedood. Ze was toen 14, hoe verging het haar na de revolutie? Regisseur Mohamed Siam bleef haar vijf jaar lang filmen. We zien Amal van een opstandige puber veranderen in een zoekende jonge vrouw, voor wie het in de strenge Egyptische mannenmaatschappij steeds lastiger wordt om haar idealen te behouden.

International Documentary Film Festival Amsterdam – van 15 tot en met 26 november. Zie Idfa.nl voor informatie en kaartverkoop.

IDFA 2017 | Trailer | The Work

Geschreven door:

Rick de Gier

Filmjournalist

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Meer over

Lees ook

Keiharde film met indrukwekkend verhaal

Keiharde film met indrukwekkend verhaal

Rick de Gier over nieuwe film 'Hostiles'

Rick de Gier

filmrecensies 13 april 2018
Grof en rauw maar ook mild en ontroerend

Grof en rauw maar ook mild en ontroerend

Rick de Gier over nieuwe film 'Lady Bird'

Rick de Gier

filmrecensies 6 april 2018
Martin Luther King kantelde de geschiedenis in Selma

Martin Luther King kantelde de geschiedenis in Selma

Gelijknamige film laat zien waartoe haat, racisme en geweld leiden

Gert-Jan Schaap

christendom 4 april 2018