Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

‘Help! Ik weet niet wat ik moet kiezen…’

Hoe ga je om met keuzestress?

Je moet ongelooflijk veel keuzes maken in je leven: of het nu gaat over wat je aantrekt, wat je vanavond eet, hoe je je huis ingericht wilt hebben als je net verhuisd bent, of welke baan je wilt. Hoe kun je keuzestress voorkomen als je zoveel moeite hebt met kiezen?

Alles heeft met keuzes te maken. De een weet precies wat hij wil en kiest dat gewoon. De ander ligt nachtenlang wakker van de vraag welke keuze hij moet maken en of dat dan wel echt de juiste keuze is.

Accepteer dat je tijd nodig hebt

De hoeveelheid keuzes die je moet maken, heeft invloed op het gemak of de moeite waarmee je kunt kiezen. Hoe meer beslissingen je in een korte tijd moet nemen, hoe sneller je last kunt krijgen van keuzestress. De een raakt in paniek en kiest gewoon maar iets, terwijl de ander zich erdoor laat ontmoedigen en dan helemaal niet meer kiest – met vaak een ongewenst resultaat. Dus: maak niet alle keuzes in één keer, maar maak bijvoorbeeld elke dag één keuze.

Jouw persoonlijkheid
Je persoonlijkheid is ook van invloed op het nemen van beslissingen. Extraverte personen zijn beter in staat om snel, veel informatie te verwerken. Hierdoor kunnen ze makkelijker de verschillende keuzes overzien. Introverte mensen hebben meer tijd nodig om alle voors en tegens op een rijtje te kunnen zetten.

Accepteer dat je bent zoals je bent. Als je weet dat je tijd nodig hebt om de juiste keuze te maken, plan daar dan tijd voor in.

Leer automatismen aan

Als je keuzestress wilt voorkomen, is het goed erover na te denken welke processen en bijbehorende keuzes je als automatisme kunt aanleren. Deze handelingen kosten je geen, of in elk geval weinig energie. Tandenpoetsen voordat je gaat slapen of je handen wassen nadat je naar de wc bent geweest, doe je gewoon, omdat je aangeleerd hebt dat te doen. Je kunt dat met nog veel meer handelingen doen.

Schema’s
Maak bijvoorbeeld een eetschema, zodat je één keer nadenkt over wat je wanneer eet, en je het vervolgens elke week zo kunt doen. Het klinkt misschien saai, maar voor mensen die snel keuzestress hebben, is dit echt een gouden tip. Het bijkomend voordeel is dat je ook elke week precies weet welke inkopen je moet doen. Wanneer er iemand blijft eten, kun je altijd alsnog iets meer kopen.

Zo kun je ook een schoonmaakrooster maken, een sportschema of een deadline-schema. Hierdoor weet je precies wat je op welk moment van de dag doet. Je hoeft dan niet elke keer te denken: wat zal ik doen? Of: zal ik nu wel of niet gaan sporten…? Je gaat gewoon, want het staat in je schema!

Blijf bij je keuze

Kleine, terugkerende dingen kun je in een schema zetten. Wanneer je voor eenmalige of heel grote beslissingen (zoals trouwen of een studiekeuze) komt te staan, wordt het moeilijker. Hierbij geldt: bid dat de heilige Geest je op de juiste weg zal leiden en investeer in het leren kennen van jezelf. Je hoeft dan geen advies aan anderen te vragen, omdat je zelf weet waar jij blij van wordt, waar je energie van krijgt, en wat voor jou de beste beslissing is. Heb je eenmaal gekozen, blijf dan bij je keuze. Dat geeft rust. Ga ervoor om er iets moois van te maken.

Geschreven door:

Carianne Ros

Christentherapeut en personal coach

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Meer over

Lees ook

YOLO Zo leef je zonder spijt

Leven zonder spijt: het kán

Van deze 3 keuzes krijg je onmogelijk spijt

Carianne Ros

Baby? Zo kom je ontspannen je kraamtijd door

Baby? Zo kom je ontspannen je kraamtijd door

De komende weken zijn pittig genoeg, dus gun jezelf een goede start

Carianne Ros

Zo ga je om met langdurige werkloosheid

Zo ga je om met langdurige werkloosheid

3 tips om een werkloosheidsdepressie te voorkomen

Carianne Ros

Annemarie wordt langzaam blind

‘Ik weet niet goed of mijn ziekte een doornenkroon of een lauwerkrans is’