Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Waarom The Passion zo succesvol is

Evenementen als The Passion zijn een speelse manier voor mensen om zich 'veilig' in te laten met het christelijke verhaal: in de digitale mediacultuur waarin we leven, prikkelen ze ons vermogen om met het heilige om te gaan. Dat zijn de belangrijkste conclusies van onderzoekers van de Protestantse Theologische Universiteit.

Volgens de onderzoekers spreken hun onderzoeksresultaten het secularisatieverhaal tegen omdat er tijdens The Passion gebruik gemaakt wordt van spelelementen. De speelse elementen verklaren waarom mensen achter het kruis van Jezus aan swipen op hun iPad, dat er op Twitter veel grappen over The Passion gemaakt worden en dat de makers zich van de nodige humor bedienen. Mensen spelen met religie en proberen zo als het ware een religieuze identiteit uit. Daarom, stellen de onderzoekers, is in een seculier land als Nederland een evenement over het lijden en sterven van Jezus zo populair.

De wetenschappers beschreven hun bevindingen in het internationale wetenschappelijke tijdschrift 'The Journal of Contemporary Religion'.

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

Christelijke pionier Victor van Heusden overleden

Christelijke pionier Victor van Heusden overleden

Van Flevofestival tot stiltecentrum

9 uur geleden
Stefan Paas nieuwe Theoloog des Vaderlands

Stefan Paas nieuwe Theoloog des Vaderlands

‘God en ik’ van Alain Verheij beste theologische boek

27 oktober 2018
Lampen

Zeven jonge theologen in de race voor Jonge Theoloog des Vaderlands

Winnaar bekend tijdens Nacht van de Theologie

16 oktober 2018