Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Waarom leraren worstelen met de Bijbel in de klas

En waarom Eppo Bruins (ChristenUnie) dat heel logisch vindt

Leraren op christelijke scholen vinden het niet altijd makkelijk om de Bijbel op school te gebruiken. De leerlingen zijn er niet altijd in geïnteresseerd en docenten missen vaardigheden om met hen in gesprek te gaan over de Bijbel. Dat blijkt uit onderzoek van de Protestantse Theologische Universiteit en de Christelijke Hogeschool Ede in opdracht van Verus, een vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs.

In interviews werden leraren en schoolleiders van zes basisscholen en zes middelbare scholen van protestantschristelijke signatuur naar hun visie op de plaats van de Bijbel in hun school gevraagd. Eppo Bruins, onderwijswoordvoerder namens de ChristenUnie in de Tweede Kamer, reageert op het onderzoek.

Wat viel u het meeste op in het onderzoek?
“Omdat het een onderzoek is onder twaalf scholen, is het moeilijk om opmerkingen in algemene zin te maken. Maar dat de Bijbel nog steeds een belangrijke plek heeft in het protestantschristelijk onderwijs, vind ik bijzonder en hoopvol. Vooral omdat Nederland een van de meest geseculariseerde landen van de wereld is.”

Baart het u zorgen dat er verlegenheid is met de Bijbel?
“Als je midden in een ontkerkelijkt land leeft, is het logisch dat je worstelt met de vraag hoe je de Bijbel gebruikt met kinderen. De Bijbel kan inderdaad een moeilijk boek zijn. Dat ze worstelen, betekent ook dat het leeft. Bovendien, je kunt je hele leven uit de Bijbel leren én ermee worstelen.”

Ik zie dit onderzoek als een goede gelegenheid voor scholen om het gesprek aan te gaan over wie ze zijn
- Eppo Bruins

De onderzoekers pleiten voor professionalisering van leraren, zodat ze de Bijbel duidelijker een plek in het onderwijs kunnen geven.
“Dat kan lijken alsof leraren nu niet professioneel zijn. Als leraren vanuit hun hart vertellen – en dat doen ze –  kunnen ze prima met kinderen een gesprek over de Bijbel aan. Leraren die dit lastig vinden, moeten vooral steun bij collega's zoeken. Als je als collega's informeel van elkaar leert, sta je samen sterk. Ik zie dit onderzoek dan ook als een goede gelegenheid voor scholen om het gesprek aan te gaan over wie ze zijn.
Het bemoedigende aan dit onderzoek is dat levensbeschouwing op school in ieder handelen zichtbaar wordt. Hoe je ruzies oplost, hoe je elkaar vergeeft en barmhartig met elkaar omgaat. In alles wat je doet en spreekt. Daarom is het belangrijk dat levensbeschouwing een rol blijft spelen op onze scholen."

Er zijn mensen die stellen dat ouders zich – net als honderd jaar geleden bij de schoolstrijd waar de huidige onderwijsvrijheid uit is voortgekomen – betrokken moeten tonen bij de christelijke identiteit van de school van hun kinderen. Gebeurt dat voldoende?

“Betrokken ouders zijn enorm belangrijk, ook omdat is aangetoond dat kinderen van betrokken ouders makkelijker hun schooltijd doorlopen. Een school is een gemeenschap van ouders, leraren, kinderen. De overheid staat daar dus iets verder vanaf. We zien dat op scholen met een sterke christelijke identiteit ouders over het algemeen heel betrokken zijn. Maar ik zie ook dat hun betrokkenheid afneemt en dat is jammer. Ouders kunnen hun belangstelling tonen door aanwezig te zijn op school – en dan dus niet tot het hek. Ze kunnen met leraren meedenken en naast hen staan, in plaats van tegenover hen.”

Logisch dat leraren met de Bijbel worstelen
- Eppo Bruins

Christenen waren honderd jaar geleden blij over deze uitkomst van de schoolstrijd. Nu blijkt dat er honderd jaar later op protestant-christelijke scholen vooral 'geworsteld' wordt met de Bijbel, klinkt dat niet heel hoopgevend.
“Ik lees dit onderzoek positiever. De Bijbel neemt nog steeds een belangrijke plek in en dat is mooi. Het is bovendien logisch dat leraren met de Bijbel worstelen, omdat er ook kinderen in de klas zitten die geen christelijke opvoeding hebben. Maar dan zijn we als christenen bevoorrecht dat we de Bijbel mogen doorgeven aan een volgende generatie. Het feit dat we een minderheid zijn in Nederland, geeft nieuwe uitdagingen. Dat is mooi, en tegelijk minder comfortabel. Maar Jezus heeft ook nooit gezegd dat het comfortabel zou zijn.”

Beeld: ANP

Lees meer over het onderzoek op Verus.nl.
Hier is tevens het volledige onderzoeksrapport te vinden.

Geschreven door:

Sjoerd Wielenga

Redacteur

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

Opvoeden in geloof

Opvoeden in geloof

Als ouders zie je graag dat je kinderen gelovig opgroeien. Maar hoe doe je dat in een maatschappij als de onze? Hoe ben je als ouders een voorbeeld...

Kinderdienstmethode Bijbel Basics gratis online beschikbaar

Kinderdienstmethode Bijbel Basics gratis online beschikbaar

"Veel belangstelling vanuit kerken," meldt Nederlands Bijbelgenootschap

Gert-Jan Schaap

Samenleesbijbel krijgt internationale prijs voor innovatie

Samenleesbijbel krijgt internationale prijs voor innovatie

De Samenleesbijbel, een editie van de Bijbel in Gewone Taal voor gebruik in het gezin, is in Berlijn bekroond met de Annie Valloton award. Dit is een...