Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--arrow-down Icon--chevron-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Broeierige spanning in film 'The beguiled'

Rick de Gier bespreekt nieuwe film van Sofia Coppola

Het nadeel van een vliegende start is dat alles wat erop volgt al snel een beetje teleurstelt. Neem de carrière van filmmaker Sofia Coppola, dochter van de legendarische regisseur Francis Ford Coppola ('The Godfather', 'Apocalypse Now'). In 1999 debuteerde zij met de prachtige boekverfilming 'The Virgin Suicides', die ze in 2003 opvolgde met de veelbekroonde tragikomedie 'Lost in Translation'.

Die laatste is wat mij betreft een van de beste films ooit. Waarom? Vooral vanwege de sfeer. Het verhaal speelt zich af in Tokio, waar een Amerikaanse acteur met een midlifecrisis (Bill Murray) vriendschap sluit met een eenzame, veel jongere landgenote (Scarlett Johansson), die in hetzelfde hotel verblijft. Ik ken weinig andere films die zo treffend illustreren hoe verloren een mens zich kan voelen, en hoe troostvol het kan zijn om iemand te vinden die jou een beetje begrijpt.

Historisch drama
Na Lost in Translation maakte Coppola de films Marie Antoinette, Somewhere en The Bling Ring – stuk voor stuk best geslaagd, maar niet van het niveau van haar eerste twee. Dat geldt nu ook weer voor haar nieuwste, The Beguiled. Dit historische drama is gesitueerd in het Zuiden van de VS tijdens de Burgeroorlog, waar een gewonde soldaat uit het Noorden (Colin Farrell) onderdak vindt in een afgelegen meisjesinternaat. Zijn aanwezigheid maakt veel los bij de meisjes en hun begeleidsters (Nicole Kidman en Kirsten Dunst).

Remake
Aardig om te weten: The Beguiled is een remake van een gelijknamige film uit 1971, waarin de gewonde soldaat wordt gespeeld door Clint Eastwood. In die versie is de man een stoere held en worden de vrouwen neergezet als gefrustreerde mannenhaters. Veel te macho, vond Coppola, die de spierballentoon veranderde en het perspectief bij de vrouwen legde. Met als resultaat een heel onderhoudende film, vol fijn acteerwerk en broeierige spanning. Maar echte verrassingen of diepere lagen zijn er niet. Toch weer een lichte teleurstelling dus. Had Coppola de lat nou maar niet zo hoog gelegd.

Filmjournalist Rick de Gier bespreekt wekelijks nieuwe films in Visie, en op donderdagavond in Langs de Lijn En Omstreken op NPO Radio 1.

The beguiled - trailer

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

Christelijke films en series

christelijke films| Christelijke films en series op Netflix: dit zijn de mooiste

Van kinderfilms tot waargebeurde verhalen

Pieter-Jan Rodenburg

9 November 2018
Utøya 22. juli: '72 minuten in de hel'

filmrecensies| Utøya 22. juli: '72 minuten in de hel'

Wat drijft een filmmaker om zo’n ramp – nog zo vers in het geheugen – te verfilmen?

Rick de Gier

18 June 2018
17 films over de Tweede Wereldoorlog op Netflix

filmrecensies| 17 films over de Tweede Wereldoorlog op Netflix

Verfilmingen over WOII vanuit verschillende perspectieven

Joëlle Post

3 May 2018