Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--arrow-down Icon--chevron-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Ik schiet altijd tekort…

Zo vermijd je teleurstellingen

Hoe voorkom je dat je in alle drukte steeds achterloopt op wat je nog moet doen? Deze week gaat christen therapeute Carianne Ros op die vraag in en helpt jou op weg.

Heb jij het gevoel dat je zo je best doet, maar dat er altijd wel weer iets is wat je niet hebt gedaan of iemand die je teleurgesteld hebt (of denkt te hebben…), omdat je nog zou bellen of langs zou gaan? Of dat je naar die berg was kijkt waar je maar niet doorheen komt, die honderd prangende mails die op je wachten en oh ja, je moet ook nog een deadline van je werk halen… Pff, hoe krijg je het allemaal gedaan?

1. Schrijf het op

Haal adem. Je bent maar één mens en je hebt maar één leven. Luister niet naar de stress die door je lijf heen raast, maar kom eerst tot rust. Pak een kop thee en ga gewoon even zitten: op dit moment hoef je even helemaal niets, behalve rustig en diep ademhalen. Als je vanuit adrenaline en stress aan het werk gaat, is de kans groot dat je dingen vergeet of dat je fouten maakt, waardoor je jezelf nog meer werk op de hals halt. Pas als de adrenaline zakt, ben je in staat om weer helder na te denken.

Pak vervolgens drie blaadjes. Schrijf op het eerste blaadje: wat moet er echt vandaag gebeuren? En wat is er vandaag belangrijk? Maak de lijst zo compleet mogelijk, dus schrijf niet alleen de dingen op die je voor je werk moet doen, maar ook al je privétaken (ja, de was hoort daar ook bij). Schrijf op het tweede blad de antwoorden op de vraag: wat moet ik in de komende week doen, wat echt gedaan moet worden? En schrijf op het derde blad wat er in de komende weken/maanden van je verwacht wordt. En vergeet dan niet ook verjaardagen of familieverplichtingen op te schrijven…

2. Doe 1 ding tegelijk

Kijk nu naar alle dingen die jij moet doen: welke taken heb jij zelf bedacht en welke taken heeft iemand anders op jouw bordje geschoven? Als jij zelf op al die taken ‘ja’ hebt gezegd, denk dan eens na of je dat vanuit je hart of vanuit plichtsgevoel deed. En als iemand anders voor jou bedacht heeft wat je moet doen, zijn dat dan dingen die je kan en wil doen of eigenlijk niet…? Het mooiste is als je zoveel mogelijk taken hebt die je ook graag doet, want die geven energie.

Als je nu naar je taken kijkt voor vandaag, welke vind je dan het meest lastig? Begin daarmee. En zet eventueel een kookwekker, zodat je een ‘race tegen de klok’ kunt doen waardoor je vaak effectiever werkt dan wanneer je maar gewoon aan het werk gaat. Focus op één taak tegelijk, want multitasken kost alleen maar meer energie. En ook belangrijk: wees blij met wat je gedaan hebt!

Plan elke week in welke taken je die week per se gedaan wil hebben, zodat je meer gefocust bent. En maak elke dag een nieuw blad met de taken voor die ene dag. Het mooiste is als je ook elke dag iets kunt doen of voorbereiden voor de taken die je pas later hoeft te doen, want alle kleine beetjes helpen!

3. Communiceer duidelijk

Als je het gevoel hebt dat je overspoeld wordt door de hoeveelheid taken die op je bordje liggen, dan is het belangrijk dat je dat duidelijk (en liefdevol!) communiceert aan je omgeving, in plaats van kribbig en chagrijnig te worden. Want wanneer je dat doet, zijn mensen eerder geneigd om je te ontlasten of om mee te denken over mogelijke oplossingen. Kijk zelf of samen met je geliefden of collega’s naar je lijsten en maak een selectie: welke dingen kun jij alleen doen en welke zou je kunnen delegeren? Als je ‘delegeren’ opschrijft, schrijf er dan meteen bij aan wie je zou kunnen vragen om jouw taak over te nemen en plan in wanneer je diegene hiervoor benadert. Welke collega is goed in die taak die jou zoveel energie kost? Kun je misschien een taak ruilen? Moet je echt bij al die vergaderingen zijn? Kun je thuis een schoonmaakster inhuren? Of kun je haar vragen om ook de was de doen? Kun je je kinderen inschakelen om meer te helpen? Haal adem en vraag om wat je nodig hebt.

Tekst: Carianne Ros

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons