Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Cholesterol

in Geloven

In het bloed zitten verschillende vetten en een van de bekendste is cholesterol. Regelmatig haalt dit vet de krant en je kunt wel zeggen dat het nationale bekendheid geniet.

Er zijn weinig stoffen in het lichaam die zo uitgebreid bestudeerd zijn als cholesterol. Dit is een van de vetten die iedereen in zijn of haar lichaam heeft en het vervult een belangrijke rol bij het maken van bepaalde hormonen en vitamines in het lichaam. Het grootste deel van de cholesterol wordt in onze lever gemaakt en komt niet met de voeding ons lichaam binnen. Hoe hoog het cholesterolgehalte in het bloed is, wordt bepaald door factoren als erfelijke aanleg, lichamelijke beweging, voeding en alcoholgebruik. Het gaat in feite om verschillende soorten cholesterol en de verhouding daartussen. Het belangrijkste lijkt het LDL-cholesterol, in de volksmond bekend als ‘slecht cholesterol’.

Afhankelijk van de soort vetten die we eten en de manier waarop we ons eten bereiden, kan de samenstelling van vetten in ons bloed erg ongezond worden. Dat kan leiden tot afwijkingen in onze bloedvaten. Die worden vernauwd en gaan stuk aan de binnenkant. De gevolgen daarvan zijn overbekend. Je zou kunnen zeggen dat een hartinfarct, een herseninfarct en etalagebenen allemaal uitingen zijn van hetzelfde probleem, namelijk arteriosclerose, een afwijking in de slagaders. De naam aderverkalking is dus eigenlijk fout!

Naast de hoogte en de samenstelling van de cholesterol zijn er andere risicofactoren die de kans op vaatziekte verhogen: roken, suikerziekte, geslacht, erfelijke aanleg en leeftijd. Aan sommige van deze factoren is niets te veranderen en dan is opsporing en behandeling de enige optie. In het algemeen komt dit neer op aanpassingen in de voeding, meer bewegen, het eten op een andere manier klaarmaken, stoppen met roken en soms zijn medicijnen nodig. Ook geldt: hoe minder dierlijke vetten, hoe beter. Dit advies is volgens Leviticus 7:22 al 3500 jaar oud!

Dr. Martien Bac

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Meer over