Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Zo combineert Ard Louis geloof en top-wetenschap

Nieuwe EO-serie: 'Waarom zijn wij op aarde?'

in Geloven

Vanaf 4 juni is de Nederlandse natuurkundige Ard Louis te zien in de EO-serie 'Waarom zijn wij op aarde?' Samen met de niet-gelovige Britse filmmaker David Malone interviewt hij internationale collega-wetenschappers over grote levensvragen – vaak op het scherp van de snede.

Vijf uitspraken van Ard Louis over hoe hij omgaat met de spanning tussen geloof en wetenschap:

1. Een gelovige wetenschapper is geen uitzondering
"Ik kan er meer dan honderd in Oxford opnoemen die net als ik ervoor uitkomen dat ze geloven, zoals scheikundige en theoloog Alistair McGrath en de wiskundige John Lennox. Dus als christenwetenschapper voel ik me hier beslist geen witte raaf. Maar dat beeld bestaat inderdaad, en het is niet terecht."

2. God kan ook evolutionaire processen gebruiken
"Als God de schepping ‘schraagt’, zoals Hebreeën 1:3 zegt, dan kan Hij dat op allerlei manieren doen, ook via evolutionaire processen. Maar ik merkte dat als ik er met christelijke vrienden over sprak, zij er vaak moeite mee hadden.”

3. Wetenschap vertelt niet het héle verhaal
"Voor mij is het, ook als wetenschapper, helemaal niet zo moeilijk om te geloven dat Jezus werkelijk over het water liep, en zelfs uit de dood is opgestaan. In de wetenschap bestuderen we de ‘gewone’ manier waarop God de wereld schraagt. Maar de wetenschap vertelt niet het héle verhaal.”

4. Gelovigen zien een diepere dimensie in de werkelijkheid
"Als je geen christen bent, kun je zeggen: ‘Het is gewoon mooi.’ Maar voor mij wijst schoonheid – zelfs in zoiets ‘simpels’ als een boomblad, maar bijvoorbeeld ook in wiskundige formules – naar Gods grootheid en goedheid. Als gelovigen zien we een diepere dimensie in deze fascinerende werkelijkheid.”

5. God geneest - maar niet altijd
"Gebedsgenezing is geen ‘formule’. Het feit dat mensen voor wie je bidt niet genezen, is vaak moeilijk te begrijpen. God doet wel wonderen, maar zeker niet altijd. Veel van God en van Zijn handelen is diep mysterieus. Ik doe iets wat ik zie als mijn Bijbelse opdracht: bidden voor zieken. Dat is mijn verantwoordelijkheid. De uitkomst is Gods verantwoordelijkheid. Dit geeft ontspanning bij alle vragen die ik heb.”

Dit zijn vijf uitspraken uit een groot interview in EO-Visie. Vraag gratis een exemplaar aan om het hele interview te lezen.

Beeld: Ruben Timman

Waarom zijn we op aarde? Vanaf zondag 4 juni 19.15 uur op NPO2
Na elke uitzending organiseert Lazarus Magazine een Facebook-live sessie met o.a. Cees Dekker en Emmanuel Rutten.

Bekijk de trailer (Engelse versie)

Why Are We Here?  Introduction to Episode 1

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons