Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Commissie: Jezus-spot aanstootgevend

Commercial is in strijd met goede smaak

in Geloven

Kerk in Actie nam bewust het risico dat mensen haar reclame schokkend en aanstootgevend vonden. Dat is het oordeel van de Reclame Code Commissie na klachten over de controversiële reclame. In het spotje wordt een afbeelding van Jezus in stukken gescheurd. "Het was niet onze bedoeling om te kwetsen" reageert Kerk in Actie.

De klaagster vindt dat de commercial “beledigend was voor een grote groep gelovigen en voor Jezus.” De Reclame Code Commissie keek alleen naar de ‘teaser’-spot. Daarbij is niet duidelijk van wie de reclame afkomstig is. Pas later zond Kerk in Actie het hele spotje uit waarin zien is hoe de verscheurde stukjes bij verschillende projecten van Kerk in Actie landen.

Bewust
Kerk in Actie heeft bewust voor een controversieel beeld gekozen. “Delen klinkt gemakkelijk, maar is het niet. Een schurend beeld laat mensen juist nadenken over de betekenis van christelijke feestdagen” is te lezen in het verweer van de stichting, die onderdeel van de PKN is. 

Schokkend
De Commissie oordeelt dat de reclame in strijd is met de goede smaak en het fatsoen. Doordat de teaser een afzender mist, heeft Kerk in Actie bewust het risico genomen dat de beelden als schokkend kunnen worden ervaren. De Commissie geeft een vrijblijvend advies om niet meer op deze manier reclame te maken. De reclame is nog steeds te zien op het Youtube-kanaal van Kerk in Actie.

Herkenbaarheid
"De Commissie heeft niet gekeken naar de inhoud van de spot", zegt Maurits van Stuijvenberg, persvoorlichter van Kerk in Actie. "Het is de context die mist waardoor de Commissie tot dit oordeel komt. We zullen het advies van de Commissie ter harte nemen. Zelf zijn we nog bezig met de evaluatie van de campagne."

> Het volledige oordeel van de Reclame Code Commissie 

Geloven in Delen: teaser #1

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Meer over

Lees ook

Kerk verdeeld over verscheuren Jezus-poster

Kerk verdeeld over verscheuren Jezus-poster

“Het is alsof je je eigen trouwfoto verscheurt"

"Historiciteit van Jezus staat vast"

"Historiciteit van Jezus staat vast"

Reactie Reinier Sonneveld op predikant die beweert dat Jezus nooit heeft bestaan

'Ik stond op het punt mijn boodschap aan te passen'

'Ik stond op het punt mijn boodschap aan te passen'

Na een rebelse periode kwam Arenda Haasnoot als 16-jarige tot geloof. Ze werd gemeentepredikant en stoomde door naar een toppositie binnen de...