Icon--npo Icon--menu Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

“De mens is niet slecht, maar in de war”

Annemiek Schrijver in ‘Adieu God?’

in Mediatips

Annemiek Schrijver groeit op in een gereformeerd-vrijgemaakt gezin. Hoewel ze de kerk vaarwel zegt, is God nog steeds van groot belang in haar leven. Tijs van de Brink spreekt haar in ‘Adieu God?’.

Dat Annemiek geen ‘adieu’ tegen God zegt blijkt wel uit haar antwoord op de vraag waarom we hier op aarde zijn. “Om God te dienen, geen twijfel mogelijk!” Toch past haar beeld van God niet meer bij het geloof zoals ze dat als kind in de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt meekreeg. “De vrijgemaakten staan bekend als mensen van hete hoofden en koude harten. Dat heb ik ook meegekregen. Niet eens zozeer thuis, maar wel op school.”

Gemeenschap
Als Annemiek zes is verhuist het gezin van Arnhem naar Amersfoort, omdat de kinderen daar vrijgemaakt onderwijs kunnen volgen. Op school heeft ze het niet naar haar zin. “Het ging daar om de ‘gemeenschap der heiligen’. Daar paste ik niet bij. Er waren allerlei regels waarvan ik de oorsprong niet begreep. Een persoonlijke relatie met God - waar ik aanleg voor had – werd als verdacht gezien.”

"Toen ik dat doorhad, begreep ik dat ik een persoonlijk relatie met God mocht hebben."

Ondanks het feit dat ze zich er niet thuis voelt, blijft Annemiek ook als conservatoriumstudente trouw aan de zuil. Pas later - wanneer ze naar Amsterdam verhuist - verlaat ze de kerk. “Het was voor mij een enorme doorbraak toen ik las dat de grote godservaringen niet met z’n allen in de kerk plaatsvonden. Mozes ontving de Thora alleen op een berg. Elia ontmoette God in een briesje, alleen op een berg. Jezus had zijn grootste inzichten alleen in de woestijn. Toen ik dat doorhad, begreep ik dat ik een persoonlijk relatie met God mocht hebben.”

In de war
Als Annemiek later voor radio en televisie gaat presenteren komt ze in aanraking met andere vormen van levensbeschouwing. Een grote zoektocht gaat van start. Door het bestuderen van andere religies komt ze dichter bij waar het volgens haar echt om gaat in de Bijbel. Zo heeft het boeddhisme een grote impact op haar mensbeeld. “Een boeddhist uit Tibet vertelde mij over een belangrijke zin die Jezus sprak toen hij aan het kruis hing: ‘Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen.’ Dus: de mens is niet slecht, hij is in de war. Als we werkelijk tot ons door laten dringen wat we anderen aandoen, dan zou het niet eens in ons opkomen het te doen.”

"Ik hou van Jezus, dat heb ik altijd al gedaan."

Opstanding
In Annemieks geloof - dat lastig in een hokje te plaatsen is - speelt Jezus een centrale rol. “Ik hou van Jezus, dat heb ik altijd al gedaan. Er is geen enkele godsdienst waarin God zo kwetsbaar wordt en zich zelfs laat doden. Dat inspireert mij. We kunnen kwetsbaarheid tonen en toch een leider zijn.” Ook de wederopstanding inspireert Annemiek. “Dat is meer dan een eenmalige historische gebeurtenis. Je ziet het bijvoorbeeld ook in de natuur: die lijkt zo dood als een pier, maar nu komt ze toch weer tot leven. Dat laat zien dat het leven sterker is dan de dood.”

Het hele gesprek tussen Tijs van den Brink en Annemiek Schrijver zien? Bekijk de aflevering van ‘Adieu God?’ op 16 april om 23.35 op NPO2.

Annemiek Schrijver | Over hoe het boeddhisme haar mensbeeld veranderde | Adieu God?

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Meer over