Icon--npo Icon--menu Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

The Passion: Ontdek Jezus in de Bijbel

Tips om de Bijbel te lezen

in Geloven

Het bijzondere verhaal van The Passion komt rechtstreeks uit de Bijbel. Lees over Jezus’ dood en opstanding en ontdek hoe je zelf dit wereldberoemde boek verder kunt verkennen.

Maar liefst vier ooggetuigen hebben verslag gedaan van Jezus’ kruisweg: Matteüs, Marcus, Lucas en Johannes. Matteüs beschrijving is het meest uitgebreid, lees zijn verhaal hier (en lees ook hoofdstuk 27 en 28).

Meer dan een geschiedenisboek
Maar de Bijbel heeft nog meer in petto. De Bijbel is namelijk een geloofsboek en gaat daarom ook over hier en nu. Je vindt er tips over hoe je gelukkig kunt worden of over de plaats van vluchtelingen in de samenleving.

Veel mensen lezen de Bijbel ook omdat ze erop vertrouwen dat God daarin persoonlijk tot hen spreekt. Zij zien de Bijbel als een bron van troost, bemoediging en inspiratie.

'Begin met lezen over Jezus als je nog niets van de Bijbel weet'

Zelf lezen?
Het is absoluut de moeite waard om de Bijbel eens te lezen. Je kunt het boek online lezen, maar aanschaffen kan natuurlijk ook. Er gaat niets boven een echt boek in je handen ;-)

Voor het geval je een Bijbel wil aanschaffen: de Bijbel bestaat in vele soorten en vertalingen. Je hebt een Van Gogh Bijbel, een Jongerenbijbel, een sportbijbel, een Bibel yn Gewoan Frysk (speciaal voor The Passion in Leeuwarden) en nog veel meer.

Wil je ‘gewoon’ een Bijbel? De meest gebruikte Bijbelvertalingen zijn ‘De Bijbel in Gewone Taal’ (BGT) en ‘De Nieuwe Bijbelvertaling’ (NBV).

OK, ik heb een Bijbel. Waar begin ik?
De Bijbel is een bibliotheek: elk Bijbelboek is eigenlijk een nieuw boek. Zou jij beginnen bij het eerste boek op de plank en dan het tweede? Of zou je er gewoon een boek tussenuit pakken? Zo werkt het ook in de Bijbel: je kunt netjes voorin beginnen, maar je kunt ook de Bijbel gewoon ergens openslaan en beginnen met lezen.

Zeker als je nog niets van de Bijbel weet, kun je het beste beginnen met lezen over Jezus. Dan krijg je een goed beeld van God, de hemelse vader. Begin bijvoorbeeld met ‘het evangelie volgens Marcus’ – een kort en vlot geschreven boekje over Jezus. Daarna zou je de boeken van de andere ooggetuigen (LucasMatteüs en Johannes) kunnen lezen en vervolgens het boek Handelingen, waarin je kennismaakt met de eerste christenen.

Nog een paar tips en stappen om de Bijbel te lezen:

  1. Allereerst, vergeet even ieder boek over de Bijbel, maar lees vooral het boek zélf. Het is het interessantste boek dat ooit geschreven is.

  2. Lees steeds weer. De Bijbel is een soort goudmijn: stop niet na het eerste laagje graven!

  3. Lees zonder vooroordeel. Laat de schrijver het werk doen. Luister, voordat je (in gedachten) reageert.

  4. Nadat je geluisterd hebt, mag je reageren. Het is een gesprek met de schrijver, met God. Het is Zijn bijzondere boodschap aan jou. Stel je vragen en zoek de antwoorden in Zijn boek. Leer vragen stellen!

  5. Stel jezelf ook vragen na het lezen van een Bijbeltekst. Bijvoorbeeld: Wat zegt dit stuk over God? Wat zegt het over mensen? En wat zegt het over mij?

    Of: Wat staat hier letterlijk? (dit gaat over de gegevens) Wat betekent het? (dit gaat over het interpreteren van de tekst) Is het waar? (deze vraag gaat over geloof) En als vierde: wat nu? Welk verschil maakt het dat ik dit lees, wat doe ik ermee in mijn leven? (dit gaat over toepassing)

  6. Kijk naar het grotere plaatje. Anders zie je door de bomen het bos niet meer. Blijf niet hangen in details en hang niet alles aan de details op. Welke plek heeft dit verhaal in het geheel van de Bijbel?

  7. Als je een tekst gelezen hebt: lees het nog eens. Probeer te begrijpen. En wees niet tevreden met een vaag gevoel van betekenis.

  8. De Bijbel staat vol mooie teksten en citaten. Bijbellezen wordt leuker en persoonlijker als je de Bijbelteksten markeert. Je kunt met verschillende kleuren werken (bijvoorbeeld: Geel = belofte van God, Oranje – Wie is God/Jezus/Geest?, Roze = liefde/bemoediging voor jou, Groen= genade/vergeving). Als je creatief bent, kun je zelfs nog verder gaan. Sommige mensen maken hele creaties in de Bijbel!

  9. Vind je de Bijbel toch een ingewikkeld boek en zou je er graag meer van begrijpen? Doe dan de Startersbijbel-cursus. Deze gratis online cursus helpt je op een hele praktische manier om de Bijbel beter te begrijpen. Je kunt alle vragen stellen die je hebt.

Bron: Creatov.nl / Bijbel.EO.nl 

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons