Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Dit zijn de drie Luthers van 2017

Stem ook wie dé verlichte hervormer is van onze tijd

in Nieuws

De Luther-glossy draagt Ayaan Hirsi Ali, Edward Snowden en paus Franciscus voor als 'nieuwe Luther'. De glossy wil zo de Reformatie (precies 500 jaar na dato) weer actueel en fris maken. De eerste reacties zijn positief. Uitgever Peter van Dijk: "Tot onze verbazing doet hij het ook goed in de algemene markt."

"Het zijn niet de mensen waar je direct aan denkt bij de nieuwe Luther", zegt uitgever Peter van Dijk over de verkiezing. "Maar als je leest waarom we deze mensen hebben gekozen, snap je het wel." De glossy is nu een week uit, de eerste geluiden zijn goed: "Verrassend fris voor een thema als Luther, mailde een lezer." Van Dijk verwachtte niet veel van de algemene markt, maar daar scoort de glossy verbazingwekkend goed. "Algemene boekhandels leggen de glossy in de schappen. We hadden het idee dat Luther voor de meeste mensen niet een heel bekende naam is. Toch interesseren veel mensen zich blijkbaar wel in theologie of geschiedenis."

Spijkeren
Aanleiding voor de glossy en de verkiezing is dat het 500 jaar geleden is dat Maarten Luther zijn wereldveranderende kerkhervorming begon: op 31 oktober 1517 spijkerde hij 95 stellingen op de deur van de slotkapel in Wittenberg. Deze brutale actie kwam hem duur te staan: hij werd geëxcommuniceerd door de Katholieke kerk en verbannen naar Wartburg. De protestante kerken van vandaag (Gereformeerd, Hervormd en Evangelisch in alle soorten en maten) zijn nog steeds het zichtbare gevolg van zijn hervormingswerk.

Doel
"We maken de glossy vooral voor ons eigen plezier. We hopen dat het helpt in het tastbaar maken van de moeilijke onderwerpen en dat we het thema Luther bespreekbaar krijgen in de media." Dat laatste is nog afwachten. "Tot nu toe zag ik alleen kleine artikeltjes in het Nederlands Dagblad en Reformatorisch Dagblad. Toen we een Bonhoeffer-glossy maakten, had de Volkskrant daar een mooi artikel over. Ik hoop dat zij het weer oppakken." Over nieuwe projecten laat van Dijk zich nog niet uit. "Eerst afwachten of Luther geslaagd is, daar moeten we er drieduizend van verkopen om break-even te draaien. We hebben wel wat ideeën voor daarna, maar die houd ik nog even voor mezelf."

Tekst: Jonathan Bergmann

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

‘Met volle teugen’ de zomer in

‘Met volle teugen’ de zomer in

Thema gratis Vakantiebijbelgids

Maak jij je zorgen over de toekomst van de wereld?

Maak jij je zorgen over de toekomst van de wereld?

Reinier Sonneveld schrijft 'Gids voor de laatste dagen'

Bart van Delen

Opeens zet China de rem op online Bijbelverkoop

Opeens zet China de rem op online Bijbelverkoop

Chinese christenen reageren verbijsterd; Koran nog wel verkrijgbaar

Gert-Jan Schaap

Zij scheidden 50 jaar geleden en trouwden onlangs opnieuw

‘Oma die met opa trouwt, dat klinkt wel een beetje gek’