Icon--npo Icon--menu Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

‘Een goed boek schudt de boel een beetje op’

Oud-Visie-hoofdredacteur Arie Kok start uitgeverij Bint

in Mediatips

Onder de bedrijfsnaam Bint gaat Arie Kok (auteur, schrijfcoach en voormalig hoofdredacteur van Visie) kwalitatief hoogstaande, literaire verhalen uitgeven. Op 1 februari verschijnt de eerste titel. Wat bezielt hem om in een tijd van ‘ontlezing’ uitgever te worden?

“Er wordt nog altijd een half miljard aan boeken omgezet per jaar,” motiveert Arie Kok zijn keuze. “Daar probeer ik een graantje van mee te pikken. De boekenmarkt is vorig jaar weer met vijf procent gestegen, dus we lezen nog steeds behoorlijk veel. Weliswaar zitten we nog niet op het oude niveau – het hoogtepunt was in 2007 –, maar de boekenmarkt krabbelt weer overeind. En waarom wil ik uitgever worden? Omdat ik graag mooie boeken op de markt wil brengen, op een moderne manier.”

Wat versta je precies onder modern?
“Daarmee bedoel ik dat ik het allemaal klein kan houden. Ik doe het voorlopig alleen, uiteraard wel met een aantal freelancers. Ik ga niet beginnen aan voorraadbeheer en dergelijke. Dat hebben de meeste uitgeverijen trouwens ook al uitbesteed. Zo kun je de kosten laaghouden en heel flexibel werken: ideaal.”

Schrijfschool Karakter

De nieuwe uitgeverij Bint is genoemd naar het gelijknamige boek van Ferdinand Bordewijk (1884-1965), dat in 1934 verscheen en voor velen vooral bekend is van de literatuurlijst op de middelbare school.

Heb je lang gedubd over deze naam?
“Ik ben bijna een jaar geleden met de plannenmakerij begonnen en heb er wel even over gedaan, ja.”

Wat gaf de doorslag?
“De naam bekt lekker, en sluit mooi aan bij Schrijfschool Karakter, die ik samen met Beppie de Rooy – schrijfcoach en uitgever bij Boekencentrum – heb opgezet en genoemd is naar een andere bekende Bordewijk-titel.”

‘Goede verhalen morrelen aan je uitgangspunten’

Jan Siebelink

Over ‘Bint’ schreef hij op Goodreads.com: “Het doet wat een goed boek moet doen: de boel een beetje opschudden en mensen aan het denken zetten.”

Is dat ook wat je met jouw uitgeverij beoogt?
“Klopt. Ik wil me graag concentreren op mooie, literaire verhalen. Ik richt me vooral op het verhalende ervan. Er zijn uitgeverijen die meer voor – bijvoorbeeld – het artistieke of het experimentele gaan. Ik ga echt voor het klassieke verhaal. En ik vind: een goed verhaal schudt inderdaad de boel een beetje op, morrelt aan je uitgangspunten en je vooroordelen.”

In welke hoek moeten we de boeken zoeken die binnen jouw fonds passen?
“Wat ik al zei: vooral de ‘klassieke verhalen’, al kunnen dat ook nieuwe verhalen zijn. Het moeten echt goede verhalen zijn. Veel mensen denken dat ik me op de christelijke markt ga richten, maar dat ben ik niet van plan. Bint wordt geen specifiek christelijke uitgeverij: ik richt me op de algemene markt.”  

Wel ga je onder meer romans uitgeven van Graham Greene en François Mauriac, las ik op Facebook. Twee bekende katholieke auteurs.
“Inderdaad. Van Greene is dat ‘De kern van de zaak’, die komt op 1 februari uit. Dat wordt mijn eerste titel, met een voorwoord van Désanne van Brederode. Daarna volgt ‘Thérèse’ van de Franse auteur François Mauriac, met een voorwoord van Jan Siebelink. Ook een katholieke roman, zij het in een andere stijl dan Greene. Het leuke is trouwens dat Greene en Mauriac veel met elkaar hadden; er is zelfs een foto waar ze allebei op staan. Greene vond zichzelf schatplichtig aan Mauriac.”

Wil je de komende jaren uitgroeien naar een groter fonds, of houd je het op ‘klein maar kwalitatief hoogstaand’?
“Ik zet in op klein en kwalitatief, waarbij het best kan zijn dat ik op een gegeven moment een of twee mensen zou moeten aannemen. Maar ik probeer klein te blijven en me op kwaliteit te richten. Ik combineer het met Schrijfschool Karakter, waar Beppie de Rooy en ik masterclasses literair schrijven geven. Als het gaat om nieuwe auteurs, willen we veel investeren in persoonlijke begeleiding. Sinds de tijden van crisis in de boekenmarkt is dat er bij sommige uitgeverijen een beetje bij ingeschoten, maar daar willen wij juist echt op inzetten.”

‘Bint wordt geen specifiek christelijke uitgeverij’

Een nieuwe cursus

“Leuk om even te noemen,” vervolgt Arie, “is dat Beppie en ik met een nieuwe cursus bezigzijn: verhalen vertellen voor predikanten. Komend najaar beginnen we ermee, in samenwerking met het nascholingstraject van de theologische universiteiten Kampen en Apeldoorn. Hiervoor werken we samen met prof. Kees van Dusseldorp, parttime docent homiletiek (preekkunde, red.) in Kampen. We gaan die cursus – formeel ‘Literaire vaardigheden voor predikanten’ – waarschijnlijk met z’n drieën verzorgen.”

Wat je vertelt over Uitgeverij Bint, doet denken aan de aanpak van uitgeverij Karmijn: klein, maar onderscheidend én voor een breed publiek.
“Grappig dat je dit noemt. Afgelopen zomer zat ik met de oprichtster van Karmijn, Wilma Seijbel, op een terras om van haar te horen hoe zij het aanpakt. Het bleek dat onze aanpak sterk overeenkomt.”

Wat is hét geheim van ieder goed verhaal?
“Zo’n verhaal neemt jou als lezer helemaal mee. Ook heel belangrijk is dat je het verhaal als lezer zélf mag afmaken. Voeg die twee elementen samen, en je hebt een goed boek.”

www.uitgeverijbint.nl

Tekst: Gert-Jan Schaap

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

Nacht van de Theologie in teken van 500 jaar Reformatie

Nacht van de Theologie in teken van 500 jaar Reformatie

Bekendmaking 'Theoloog des Vaderlands' op 23 september

'Klooster!'-glossy: een kijkje achter de kloostermuren

'Klooster!'-glossy: een kijkje achter de kloostermuren

Opmaat naar Open Kloosterdagen (10 en 11 juni 2017)

'Typisch Evangelisch': met de roze bril

'Typisch Evangelisch': met de roze bril

Deze en nog veel meer evangelische herkenningspunten

Zij schelen 19 jaar

De vonk sloeg over in de Praxis: Kirsten was 18 ("bijna 19") en Dirk 37 jaar. Het leeftijdsverschil weerhield ze niet om drie jaar later in het huwelijksbootje te stappen. "Hij is niet echt een oude wijze man ofzo."