Icon--npo Icon--menu Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Een boerkaverbod doet pijn

Blog van Tijs van den Brink

in Nieuws

Trouwe lezers van deze column weten dat ik geen fan ben van de islam. Toch kon ik me vorige week voorstellen dat moslims het gevoel hebben dat hun rechten met voeten worden getreden.

Op één dag stonden twee opmerkelijke berichten in de krant: in Marokko is per direct een verbod uitgevaardigd op het maken van boerka’s en nikabs. U weet wel: kledingstukken die het hele lichaam, inclusief het gezicht, bedekken. En het Europees Hof voor de Rechten van de Mens sprak uit dat islamitische meisjes verplicht moeten meedoen aan gemengd schoolzwemmen.

Voordat ik voor extreemlinks word uitgemaakt (wat op zich ook wel weer interessant zou zijn na een tijdje regelmatig voor extreemrechts te zijn aangezien): ik ben niet van de boerka en de boerkini. Maar als vrouwen of meisjes daar zelf voor kiezen, wie is de overheid dan om dat te verbieden? Zeker als mensen vanuit hun geloof er echt van overtuigd zijn dat ze in een boerka over straat moeten of echt niet met jongens mogen zwemmen, ook niet in boerkini (een lichaamsbedekkend badpak). 

Natuurlijk, ik snap de argumenten wel. De boerka is geen toonbeeld van integratie en emancipatie. Ik voel het ongemak ook als ik mensen in dergelijke kledij tegenkom. Maar mag je, als je verder niemand kwaad doet, ervoor kiezen niet te integreren of te emanciperen? Kluizenaars integreren ook niet echt... 

De Europese rechter gaf toe dat hij een inbreuk maakt op de vrijheid van godsdienst. Maar integratie, zeker voor schoolgaande kinderen, is belangrijker, vond hij. Dat snap ik, maar loopt die integratie echt gevaar als je op een ander moment of een andere plaats zwemt dan je klasgenoten?
In Marokko zijn de argumenten wat minder helder. De boerka en nikab zouden niet passen bij de Marokkaanse traditie. Vermoedelijk is het verbod bedoeld om het salafisme, een zeer orthodoxe stroming binnen de islam, tegen te gaan. De koning van Marokko staat een gematigde vorm van de islam voor, wat ik op zichzelf toejuich.

Maar het zou zo veel fijner zijn als de boerka niet door een verbod maar door overtuiging zou worden teruggedrongen... Dus ik begrijp de Europese rechter en de koning van Marokko wel. Misschien zou ik zelfs hetzelfde doen in hun positie. En toch doet het pijn. 

Tijs van den Brink

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons