Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Katja Schuurman verlangt naar het eeuwige leven

Glossy over de dood

in Geloven

Katja Schuurman is hoofdredacteur van de glossy 'DOOD' die vanaf vandaag in kiosken, boekhandels en supermarkten ligt.

DOOD gaat vooral ook over het leven. Zo ging Schuurman op zoek naar onsterfelijkheid. Ze reisde naar een Italiaans dorp waar extreem veel honderdjarigen wonen. Ook interviewde zij de Amerikaan Eben Alexander die naar eigen zeggen in de hemel is geweest. En ze maakt kennis met een ‘cryonist’, iemand die zich wil laten invriezen om de dood te slim af te zijn.

Na haar gesprekken heeft Schuurman overwogen zichzelf na haar dood in te laten vriezen. "Nee heb je, ja kun je krijgen. Als je begraven wordt of je laat cremeren, weet je zeker dat je niet meer tot leven kan worden gewekt." Als Schuurman besluit zich te laten invriezen, wil ze haar geliefden en dochter overtuigen hetzelfde te doen. 

Schuurman gaat het onderwerp 'dood' eigenlijk liever uit de weg. "Ik heb er een uitzonderlijk grote angst voor. Ik kan alleen maar ontspannen leven als ik denk te weten dat ik nooit dood ga."

In de glossy zijn columns opgenomen van Youp van ’t Hek, Wim Daniëls en Wim Helsen. Ruud de Wild leverde een persoonlijk verhaal over muziek met een zwart randje en Joris Luyendijk onderzocht hoe het bankwezen geld als water verdient met rampen en oorlogen. Psychiater Dirk De Wachter vindt dat wij Nederlanders de dood veel te veel ontkennen en van het leven ten onrechte één groot feest maken. Marieke Henselmans schrijft over voordelig sterven en dominee van de Zuid-as Ruben van Zwieten pleit ervoor om onze kijk op leven en dood om te draaien.

“Ik heb geleerd. Ik heb gelachen. Maar ik heb ook het snot uit mijn ogen gehuild bij het horen van sommige verhalen”, schrijft Katja in haar hoofdredactioneel commentaar. “En ik ben aan het twijfelen gebracht over mijn verlangen eeuwig op deze planeet te willen vertoeven.”

Deze glossy is bedacht door de makers van de glossy Jezus!. Ook nu weer is de fotografie en de vormgeving afkomstig van KesselsKramer.

Op 6 november is Katja te zien in een aflevering van De Kist waarin ze vertelt 'doodsbang te zijn voor de dood'.

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons