Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Nederlands Dagblad en EO starten journalistieke samenwerking

Organisaties willen nieuwe journalistieke formats ontwikkelen

in Mediatips

Het Nederlands Dagblad (ND) en de Evangelische Omroep (EO) beginnen een gezamenlijke onderneming waarbinnen zij journalistiek gaan samenwerken. Beide organisaties melden dat het Commissariaat voor de Media deze week toestemming heeft gegeven voor deze publiek-private samenwerking.

Met de samenwerking hopen het ND en de EO via nieuwe, innovatieve media het publiek te bereiken met christelijke journalistiek. Het is voor het eerst dat een landelijk dagblad en een publieke omroep op deze manier de handen ineenslaan.

Christelijk geluid
Nederlands Dagblad en EO zijn mediaorganisaties met een christelijk profiel en een doelgroep die overlapt. Het ruim zeventig jaar oude Nederlands Dagblad levert een hoogwaardig nieuwsvoorziening voor een ‘gelovige’ doelgroep, in print en digitale vormen. De krant, uitgegeven door een onafhankelijke onderneming die volledig in handen is van een ideële stichting, bereikt dagelijks 100.000 lezers. De Evangelische Omroep heeft als missie via massamedia, met name radio en televisie, een christelijk geluid te laten horen. Ze geeft daarnaast enkele succesvolle online concepten en tijdschriften uit en is ervaren in de organisatie van evenementen als de EO-Jongerendag.

Nieuwsconcept voor millenials
In hun samenwerking brengen EO en ND hun afzonderlijke expertises samen. Doel is te komen tot nieuwe journalistieke formats die op maat gemaakt zijn voor het digitale domein, waar dagblad en omroep elkaar ontmoeten. Zowel de omroep als de krant hebben te maken met een snel en sterk veranderend medialandschap. Door middel van innovatie willen zij ontdekken op welke wijze bestaande en nieuwe doelgroepen ook in de toekomst het best kunnen worden bediend. Medio mei zal een eerste nieuwsconcept voor millennials worden geïntroduceerd.

Niet alleen het feit dat een landelijke publieke omroep en een dagblad gaan samenwerken in een publiek-private constructie, is bijzonder. Nederlands Dagblad en EO noemen het ook een mijlpaal dat twee christelijke organisaties die tot nu toe gescheiden optrokken, gaan samenwerken op basis van een gezamenlijke christelijk-journalistieke missie.

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

Dag6 met ‘kabinet van vakmensen’ uit de startblokken

Dag6 met ‘kabinet van vakmensen’ uit de startblokken

Nieuw journalistiek platform EO en Nederlands Dagblad

EO en Nederlands Dagblad lanceren nieuwsplatform Dag6

EO en Nederlands Dagblad lanceren nieuwsplatform Dag6

Dag6 is de nieuwe naam van het journalistieke medium dat de Evangelische Omroep en het Nederlands Dagblad hebben opgericht. Dat maakten de...

Nieuwe website legt Bijbelse begrippen uit aan jongeren

Nieuwe website legt Bijbelse begrippen uit aan jongeren

Landelijk Contact Jeugdwerk (LCJ) lanceert ‘ABC van het geloof’