Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Waarom bidden geen verlanglijstje is

Christenen hebben geen 'Sinterklaas-geloof'

Een lezer van EO/Geloven stuurde deze vraag: ‘De laatste jaren voelt bidden zinloos. De ene keer lijkt het te werken, de andere keer helemaal niet. Ik denk wel dat God bestaat, maar waarom zou je hem inlichten over je wensen? Die weet hij toch wel? En hij weet toch zelf wel de beste oplossing?’ Christenen hebben geen 'Sinterklaas-geloof', maar hoe werkt bidden wel? Reinier Sonneveld probeert een antwoord te formuleren.

Je vraag is complex en kent veel kanten. Eerst maar een wetenschappelijke benadering. Er is weinig onderzoek gedaan naar de effecten van gebed, maar de resultaten vallen tegen: een deel van de studies laat een licht verhoogde kans op genezing zien als er voor je wordt gebeden, een ander deel ziet geen verschil en soms zelfs een negatief resultaat. De meeste wetenschappers denken dan ook dat zij het effect van bidden niet kunnen aantonen.
 
Wetenschappelijke methodes zijn beperkt
Althans, wetenschappelijk. Het probleem is dat bidden niet geschikt is voor de methodes die wetenschappers gebruiken. Voor een zinnig experiment moet je namelijk twee groepen hebben van vergelijkbare mensen, en zonder dat ze het weten, voor de ene groep laten bidden en voor de andere niet. En dan kijk je naar het verschil in genezing.
 
Het probleem is alleen dat je helemaal niet weet of voor de ene groep meer of minder wordt gebeden! Iedereen kan namelijk bidden, ook ver buiten het gezichtsveld van de wetenschappers. Denk alleen al aan een willekeurig kind dat bidt voor ‘alle zieke mensen’. Dat geeft zo’n grote ‘ruis’ in de onderzoeksresultaten, dat die bij voorbaat al zinloos zijn.
 
En dan is er nog de grootste factor, die per definitie buiten het gezichtsveld van de wetenschappers ligt: God. Je bidt niet tot een soort automaat die bijvoorbeeld meer ‘levert’ als er meer of beter gebeden wordt. God heeft zijn eigen complexe afwegingen, waarin bidden wel een rol speelt, maar bepaald niet als enige.
 
Dat het effect van bidden niet wetenschappelijk gemeten kan worden, betekent intussen niet dat het niet bestaat. Er is een enorme hoeveelheid diepe ervaringen van gelovigen die getuigt van de kracht ervan. Niet op een automatische manier, maar wel degelijk reëel.
 
Waarom God inlichten?
Maar waarom zou je eigenlijk bidden? Je hoeft God geen nieuwe ‘informatie’ te leveren over de toestand op aarde, want die heeft hij toch wel. En je hoeft God ook niet van ‘advies’ te dienen over de beste toekomst, want die kent hij veel beter dan wij. Het kan dan inderdaad zinloos voelen nog te bidden.
 
Stel je bent een ouder en je weet dat je kind een lolly wil, maar ook dat broccoli het gezondste voor haar is. Wat kies je? Dat ligt er maar net aan. Broccoli is dan het gezondste, maar het is ook belangrijk dat een kind weleens z’n zin krijgt. Stel nu dat je je keuze hebt gemaakt, maar dat kind vlak vraagt daarna je expliciet om die lolly. Verandert dat iets aan je keus?
 
Soms wel. Stel dat je broccoli had gekozen. Als dat kind nu toch die lolly vraagt, kun je ervoor kiezen daarin mee te gaan, bijvoorbeeld omdat je die dag al zo vaak nee hebt gezegd, of om het kind te belonen dat het zo netjes de vraag stelde, of gewoon omdat je vertederd was.
 
Maar het kan ook andersom werken. Stel dat je die lolly al had gekozen en het kind vraagt er dan ook nog eens om. Dan heb je soms redenen om van mening te veranderen, omdat je bijvoorbeeld het kind niet wil verwennen of je het juist verstandig vindt dat het ook eens ‘nee’ hoort.
 
Waarom bidden zin heeft
Oftewel, je kunt dan als ouder al wel weten wat het kind wil en ook wat het beste is, tóch maakt het uit of het kind ergens om vraagt of niet. Zo is het ook met God. God weet dan wel alles en kan de beste toekomst plannen, maar als wij bidden verandert dat de situatie op aarde en ook onze relatie met God, en die speelden juist mee in Gods beslissingen. God moet dan dus, simplistisch gezegd, opnieuw zijn afwegingen maken. En dan kan het best eens gebeuren dat hij iets anders kiest!
 
Het doet er daarbij niet toe, of God al lang tevoren heeft voorzien dat wij zouden gaan bidden of dat hij ter plekke daarop reageert. Bidden verandert de werkelijkheid waar hij mee omgaat en beïnvloedt daarom zijn keuzes. Ook die van onszelf trouwens. Bidden verandert ook iets aan je eigen houding: je traint jezelf om dankbaarder te zijn en meer rekening te houden met de noden van anderen.
 
Daarom heeft bidden zin. Je verandert iets in je houding en in je relatie met God en daarmee verander jijzelf, maar laat je God ook zijn keuzes heroverwegen. Je weet niet wat hij uiteindelijk concludeert. Maar het mooie is, dat je het telkens weer kan proberen en zo God ‘onrustig’ mag houden. Gun God, zoals de Bijbel vraagt, geen rust.

Heb je ook een vraag over God of de Bijbel? Stuur een berichtje naar de redactie van EO Geloven en we leggen 'em voor aan Reinier Sonneveld.

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

Christenen bidden in Nijkerk voor Israël

Christenen bidden in Nijkerk voor Israël

‘We bidden of God Zijn volk wil beschermen’

Mirjam Hollebrandse

16 augustus 2018
Opmerkelijk: 'ballongebed' wordt verhoord

Opmerkelijk: 'ballongebed' wordt verhoord

18-jarige Amerikaanse stuurt haar hulpvraag de lucht in

13 augustus 2018
Bidden met een app, werkt dat?

Bidden met een app, werkt dat?

App PrayAssist is een soort to-do-lijstje voor je gebedsleven

Joëlle Post

Annemarie wordt langzaam blind

‘Ik weet niet goed of mijn ziekte een doornenkroon of een lauwerkrans is’