Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Het Onze Vader in de ban

Bioscopen weigeren reclamefilm te vertonen

in Geloven

De Church of England heeft een mooi plan bedacht: Rond Kerst zou in de grote bioscopen een reclamefilm te zien zijn waarin het Onze Vader gebeden wordt. Nu de film gemaakt is, weigeren de bioscopen deze te vertonen.

Veto voor goedgekeurde film
De film kwam probleemloos door de filmkeuring. Het filmpje dat 56 seconden duurt, mag dus door iedereen bekeken worden. Toch oordeelde de organisatie die voor de bioscopen reclameaanvragen afhandelt anders: door het ‘Onze Vader’ kunnen kijkers zich verontwaardigd  of beledigd voelen. Met het initiatief van de kerk werd korte metten gemaakt.

In de film wordt het ‘Onze Vader’ door verschillende mensen en op uiteenlopende plaatsen gebeden. Het laat onder andere een man op het kerkhof zien, het toont hulpdiensten, een gospelkoor en mensen in een fitnessruimte. In elke scene wordt een regel van het bekende gebed uitgesproken. Er komt geen evangelisatieboodschap in de film voor. De Church of England heeft de film afwisselend en toch sereen gehouden.

Wat het gebed losmaakt
In verschillende Engelse kranten wordt er niet alleen melding gemaakt van dit besluit, de beslissing wordt ook van het nodige commentaar voorzien. Op de site van de Guardian wordt in een column de vloer aangedweild met de afwijzing. “Jarenlang zeiden ongelovigen dat gelovigen zich niet zo snel op hun geloof aangevallen zouden moeten voelen. Dat geldt ook voor ongelovigen. Voel je je aangevallen, neem dan een hap popcorn en negeer het.”

De Church of England heeft zijn toevlucht tot internet genomen. De gewraakte film met het gebed is nu op hun site te zien. Na twee dagen is het meer dan 200.000 keer bekeken.

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons