Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Vervolg Jezus! glossy morgen in de schappen

Het Nieuwe Testament als glossy

in Geloven

Tussen de Linda, Flow, Autoweek en VT Wonen ligt morgen opnieuw een bijzondere glossy: het Nieuwe Testament. Het tijdschrift is een vervolg op het populaire Jezus! magazine dat eerder dit jaar verscheen. Onze collega's van EO Visie spraken met uitgever Peter van Dijk.

Leg uit: waarom zou je de Bijbel in een glossy gieten?
Peter van Dijk: "Het is voor ons een nieuwe mogelijkheid om het Evangelie voor een groot publiek beschikbaar te maken. Want als ze de Bijbel lezen, komen ze vanzelf God tegen. In het hart van het blad staat een tekst uit het Oude Testament: dat God toekomst en nieuwe hoop geeft. Ik hoop van harte dat die boodschap de lezers bijblijft. De glossy heeft dus twee doelen: we bereiken een groter publiek met de Bijbel en hopen de mensen die de Bijbel heel goed kennen, te verrassen met deze opmaak."

Wat is het verschil tussen de Bijbel als een boek of als een magazine lezen?
"Met dit tijdschrift in handen ga je lekker zitten met een kop koffie, je leunt achterover en doet hetzelfde als met een Linda of een Happinez – of een Visie natuurlijk. Je bladert wat, komt ineens iets moois tegen en begint te lezen. Ik heb de Franse versie meegenomen op vakantie, en heb echt lekker Bijbel zitten lezen. Vaak vergeten we dat de Bijbel ook gewoon een inspirerend boek is, en niet alleen materiaal voor studie."

Hoe gaan jullie lezers verleiden om eens 'lekker te gaan lezen'?
"Door het hele blad heen vind je prachtige platen met aansprekende teksten. Die prikkelen om te gaan lezen. We hebben daarom citaten uit de Bijbel gekozen die met name door Flow- en Happinez-lezers gewaardeerd worden. Neem de tekst 'waar je schat is, daar zullen ook je hart en gedachten zijn'. Zulke teksten zouden zo in de Flow passen. Bovendien hebben we een app voor smartphones laten maken, waarmee sommige illustraties prachtig tot leven komen. Dat maakt de beleving nog mooier."

Waarom denk je dat Flow- en Happinez-lezers geïnteresseerd zouden zijn in een Bijbel?
In die bladen wordt, naast figuren als Boeddha en Gandhi, ook de Bijbel behoorlijk vaak geciteerd. Nu bieden we in diezelfde supermarkt een keer het totaalpakket aan. En dit blad ziet er prachtig uit; toen de supermarkten de vormgeving zagen, waren ze direct enthousiast. Grote ketens als Bruna, AKO en Primera hebben ons zelfs gratis schapruimte aangeboden."

Wanneer is de glossy voor jou geslaagd?
Lachend: "Op dit moment ben ik al blij als ik de deadline voor morgen haal. Maar serieus: ik hoop één mailtje te krijgen van een niet-christen die schrijft: 'Ik ben nu halverwege en kan niet wachten tot ik het uit heb.' Als ik zo'n mail krijg, huppel ik juichend door het kantoor. En ik hoop op een mailtje van een christen, die de Bijbel anders is gaan lezen. Verkoopcijfers bepalen voor mij het succes niet. Echt niet."

Vanaf 1 oktober ligt de Bijbel glossy -in een oplage van 15.000 exemplaren- op 7000 verkooppunten in Nederland. Voor de tekst van de glossy is de vertaling van Het Boek gebruikt. Het magazine kost €15,-. Mensen die een grotere partij willen aanschaffen, kunnen via Lentemedia.com contact opnemen.


Bron: EO Visie
Tekst: Pieter-Jan Rodenburg

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons