Icon--npo Icon--menu Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Kerksites niet up-to-date

Ook op sociale media laten kerken kansen liggen

in Nieuws

Slechts vijftien procent van de lokale Christelijk Gereformeerde Kerken heeft een actuele website, waar geregeld nieuwe informatie op staat. De overige kerken hebben vaak een sterk verouderde of statische website. Het landelijk kerkverband traint kerken in hun online zichtbaarheid.

De training is hard nodig volgens Erjan van der Linde, lid van de werkgroep Kerk en Media. “Als je geluk hebt, is de agenda op de site leeg, als je pech hebt staan er activiteiten uit 2013 of 2014 in. De kerkdiensten zijn niet bijgehouden en de informatie is muf”, licht hij toe aan het Nederlands Dagblad. “Zo’n website trekt bezoekers niet aan, maar stoot ze af.”

De werkgroep heeft het grootste gedeelte van de websites van 180 lokale Christelijke Gereformeerde Kerken doorgelicht. De helft heeft een statische website; slechts vijftien procent vernieuwt haar informatie regelmatig.

Er zijn overigens nog weinig kerken die géén website hebben. Uit een inventarisatie van ISI Media bij een bredere groep van 4000 lokale kerkgemeenschappen in Nederland, blijkt dat 81 procent een eigen website heeft.

Kansen
Toch zijn de achterstallige websites een gemiste kans, vindt Van der Linde. In zijn eigen kerk heeft hij al vaker meegemaakt dat mensen via internet uiteindelijk bij een Alphacursus terecht kwamen. Ook op sociale media laten kerken kansen liggen: “Op Facebook kun je activiteiten aankondigen, foto’s publiceren of vertellen over bijzondere diensten. Ook kun je persoonlijke dingen met elkaar delen.”

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Meer over