Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Level 7: Kerk Binnenstebuiten

Samen uit één pan

in Geloven

Deze week ontdekken we dat de kerk niet uit hout of steen bestaat, maar uit mensen. Daarom drinken we niet alleen koffie, maar eten we ook samen. Uit één pan nog wel.

De opdracht van deze week:
Doe deze opdracht vóór de kringavond!
Maak een lijstje met taken die in de kerk gedaan moeten worden. Vink aan welke van deze taken ten goede komen van mensen buiten de kerk. Welke mensen vervullen die taken in de kerk? Ben je blij dat ze het doen? Stuur ze een kaartje en bedank ze.
Mail of sms je medespeler welke mensen je een kaartje hebt gestuurd.
De inhoud hoef je niet bekend te maken.
 
1. Eten
Vandaag drinken we niet alleen koffie, maar eten we ook samen. Daarvoor kun je het recept op deze pagina gebruiken.
 
2. Lees
Lees hier de samenvatting van het boek.

Anti-structuur
Toen Jezus rondwandelde op aarde, bracht hij binnen het jodendom een verandering van binnenuit: Hij gebruikte de tempel om te onderwijzen, maar Hij zag ook de vergankelijkheid ervan: ‘Breek deze hele handel maar af, Ik zal hem eigenhandig in drie dagen weer opbouwen.’
Deze tekst is allereerst een voorspelling van zijn dood en opstanding. Toch gebruikt Hij hier bewust deze woorden, wetende dat ze bij de farizeeërs in verkeerde aarde zullen vallen. Door deze symbolische uitleg van Jezus’ uitspraak wordt het revolutionaire karakter van zijn woorden weleens vergeten. De kunst is om beide boodschappen te zien. Hij stelt iets aan de kaak én wijst op zijn toekomstige opstanding. Die zijn niet van elkaar los te weken.
 
Nadat Jezus de tempel had verlaten, wendden zijn leerlingen zich
onderweg tot hem en vestigden zijn aandacht op de tempelgebouwen.
Hij zei tegen hen: ‘Hebben jullie dat alles goed gezien?
Ik verzeker jullie: geen enkele steen zal op de andere blijven,
alles zal worden afgebroken!’
- Matteüs 24:1-2
 
Jezus verkondigt dat de tempel zoals die nu bestaat van hout en steen er niet meer zal zijn. Schokkende woorden voor deze leerlingen, die niets anders kenden dan een eeuwenoude structuur die van generatie op generatie houvast had gegeven. Maar Jezus had al eerder een opmerkelijke uitspraak gedaan: En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.
- Matteüs 16:18-19
 
Een visser het fundament maken van zijn nieuwe kerk? Jezus zet niet alleen een bestaand systeem op losse schroeven, maar introduceert tegelijkertijd een nieuwe vorm. Eén die voorbijgaat aan de traditie van de rabbi’s en wetgeleerden.
 
Jezus sprak Aramees. In de evangeliën staat een Griekse vertaling van het woord dat Jezus gebruikte: ekklesia. In de tijd van de Griekse stadstaten was ekklesia de door de wet bijeengeroepen vergadering van vrije burgers. Het christendom neemt de term over voor de geloofsgemeente. Het Griekse woord ekklesia bestaat uit twee elementen:
‘ek’ = ‘uit’
‘klesia’ = ‘geroepen’
= ‘de uitgeroepenen’
 
Deze uitgeroepenen hielpen een dorp of stad een betere plek te worden voor inwoners en omstanders. Het was niet alleen een op zichzelf gerichte groep – waar de tempel uiteindelijk wel toe uitgegroeid was. Het oorspronkelijke plan van God was dat Israël een blikvanger van de wereld zou worden, waarmee Hij gezien zou worden door de mensheid. Maar de tempel werd een structuur die mensen uitsloot in plaats van mensen aantrok.
 
Jezus blaast de huidige structuur en hiërarchie op en zegt: een nieuwe community wordt opgebouwd. Niet door gevestigde orde, maar door Petrus. En hij doet er nog een schepje bovenop. Deze Petrus krijgt sleutels die toegang geven tot een dimensie die afkomstig is uit de hemel en die op aarde al geactiveerd wordt. De nieuwe afspraken van die hemelse dimensie worden doorgevoerd in ons leven en onze maatschappij. Gods dimensie wordt door die nieuwe beweging zichtbaar gemaakt en dit allemaal buiten het toezicht van de tempel. De tempel wordt overruled, buitenspel gezet. Nog steeds benieuwd waarom de farizeeërs en wetgeleerden zo pissig waren op Jezus?
 
Communitas
De denker Alan Hirsch gebruikt het woord communitas (geleend van de antropoloog Victor Turner). Dat woord ligt heel dicht bij de praktische betekenis van het Griekse woord ekklesia. Communitas is een groep mensen die gezamenlijk in een transitie zit. Het oude is voorbij, en een nieuwe periode is in aantocht.
Kenmerkenvan communitas zijn:

  • Niet het vertrouwen stellen in structuur en veiligheid.
  • Gevaar wordt omarmd omdat de groep er sterker van wordt en ervan leert. De groep groeit in nederigheid en de omstanders zien hierin de toewijding.
  • De groep wordt getriggerd door nood van buitenaf. Is gericht op welbevinden van een externe groep of op rechten voor de zwakkeren. Ze heeft een doel buiten zichzelf. De groep bestaat bij de gratie van de buitenwereld.
  • Deze groep onttrekt zich niet aan de huidige structuren als een commune, maar wil zand zijn in de huidige machine. In de machine kan zand weerstand bieden en het systeem op langzamere, gezonde snelheid laten draaien of tot stoppen brengen.
  • De groep gaat uit van gelijkheid en nederigheid, en kiest ervoor om zich te verbinden aan de minsten. Ze kiest ervoor om voorbij te gaan aan de eigen positie en de ander hoger te achten dan zichzelf.
  • De groep geeft iedereen kans om te groeien tot pro-sumer in plaats van consumer. Door te groeien naar een discipel ontstaan er leden die ontvangen en doorgeven. En niet per se in die volgorde.

Zo, dat zijn best veel woorden om de betekenis van één woord uit te leggen. Is dat wat Jezus wilde zeggen met zijn belofte aan Petrus? En is dat ook waar we tegenwoordig aan denken bij het woord kerk?
Zijn we als gelovigen in dezelfde valkuilen gestapt als de wetgeleerden?
Hebben we de structuren boven de mensen gesteld?
Is er onbewust een naar binnen gerichte sfeer ontstaan en zijn we het verleerd om te vertrouwen op God te midden van onze veilige muren?
 
We zijn geneigd om ons eerst op onszelf te richten, op onze eigen groei; we willen voeding voor onze eigen opbouw. En dan kruipen we onbewust terug in de cocon en ontpoppen we ons niet. De cocon laten we heel, want die geeft ons te veel bescherming.
Gemak en veiligheid zijn misschien wel de grootste vijand van het volwassen worden. Durven we onze cocon van veiligheid met onze vleugels binnenstebuiten te keren? Als een vlinder door zijn eigen bescherming heen breekt, worden tegelijkertijd de vleugels getraind. Laten we dus onszelf trainen in het loskomen uit onze veilige cocon. Elkaar uitdagen om los te breken van onnodige ballast. Durven we elkaar te laten vliegen?
 
3. Luister
Luister het liedje van Roald Schaap.

4. Bespreek
Roald werd bij het begin van het boek getriggerd door een citaat van Luther: 'De kerk is niet gebouwd van hout en steen, maar bestaat uit het gezelschap van mensen die in Christus geloven'.
- Ervaar jij die gemeenschap? Wanneer wel, wanneer minder?
- Hoe kunnen jullie die gemeenschap versterken – onderling, maar ook breder: in jouw kerk, in jullie buurt?
 
Hoe vast zitten jullie aan structuren? En hoe spannend vinden jullie het om naar buiten te treden? Bespreek met elkaar waar jullie teveel naar binnen zijn gericht, en wat jullie kunnen doen om transparanter te zijn.
 
Tip: houd de volgende Kerk Binnenstebuiten-avond in een lokaal cafeetje!
 
5. Speel
Houd de score bij op het spelbord. Bespreek direct met elkaar waarom je de opdracht wel of niet gedaan hebt, en wat mensen die 'm niet hebben gedaan, zou helpen de opdracht wel te doen.
 
6. Bid
Neem de tijd om te bidden voor de kerk. Bid voor je plaatselijke gemeente, de kerk in je stad en de wereldwijde kerk. Vraag God of hij jullie wil helpen een echte schuilplaats te zijn voor mensen die veiligheid zoeken.

Het recept

Indiase Fesenjam (voor 4 personen)

Deze week niet alleen samen koffiedrinken, maar ook samen dineren. Samen eten is een van de mooiste manieren om het leven te delen. Het kan nóg intiemer dan samen aan tafel zitten: samen eten uit één pan. Hier een Perzisch recept waarmee dat heerlijk kan. 

  • 1 kilo kippendijvlees
  • 250 gram walnoten
  • 2 uien, in ringen
  • 1 bouillonblokje (kip)
  • 1 theelepel kurkuma
  • 1/4 theelepel kaneel
  • 1/4 theelepel nootmuskaat
  • 1/4 theelepel zwarte peper
  • 5 eetlepels granaatappelsiroop
  • handje granaatappelpitjes
  • naanbrood
  • 400 gr. rijst

Verhit wat olie in de pan en bak de kippendijen, die in grove stukken zijn gesneden, snel goudbruin. Haal ze uit de pan. Bak de kip in porties, zodat de temperatuur niet teveel zakt.
Bak daarna de uienringen in het overgebleven vet tot ze glazig zijn. Doe dan de kip er weer bij.
Voeg de specerijen toe en verkruimel het bouillonblokje boven de pan. Doe er water bij tot het vlees net niet helemaal onder staat, breng aan de kook en draai het vuur zacht. Laat een half uur sudderen.
Ondertussen kun je de walnoten even roosteren in een koekenpan of in de oven. Hak ze fijn in een keukenmachine of met een mes. Hou een handje grove kruimels walnoot achter om straks mee te kunnen decoreren.
Giet na een half uur de granaatappelsiroop bij de stoofschotel. Doe de gemalen walnoten er ook bij. Roer door, deksel weer op de pan en nog 45 minuten stoven. Roer wel elk kwartier.
Doe dan de deksel van de pan af en laat nog 15 minuten pruttelen. De kip moet uit elkaar vallen. Proef en voeg eventueel nog zout en peper toe.
Strooi de laatste walnootjes over de stoofschotel en verdeel de granaatappelpitjes erover.
 
Serveer met naanbrood en rijst. Gebruik het brood als lepel en bord: schep of dip het stoofvlees en de rijst ermee op.

 
Recept van ZTRDG.nl
Tekst: Pieter-Jan Rodenburg
Beeld: Roald Schaap

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

Een meeslepend verhaal

Een meeslepend verhaal

Blog van Annemarie van Heijningen

Annemarie van Heijningen

'Neem je vrienden mee naar de kerk en win een Hummer'

'Neem je vrienden mee naar de kerk en win een Hummer'

Amerikaanse kerk organiseert ludieke wedstrijd

14 augustus 2018
2400 kinderen doen mee met de Zwitserse KidsGames

2400 kinderen doen mee met de Zwitserse KidsGames

Oecumenische olympiade zorgt voor goede relaties tussen kerken

Annemarie wordt langzaam blind

‘Ik weet niet goed of mijn ziekte een doornenkroon of een lauwerkrans is’