Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Er moet meer gevloekt worden

'Het meest omstreden woord in de Nederlandse kerken verdient eerherstel'

in Geloven

'God verdomme' is een uitstekend medicijn tegen ons doorgeslagen relativisme, vindt de Amsterdamse predikant Rikko Voorberg. Hij pleit voor meer hartgrondig vloeken, voor 'rollende godverdommes'.


In Trouw verscheen een interview met Voorberg. In zijn 'preek' op nrc.next noemt Rikko de vloek 'een gebed voor atheïsten, ongelovigen en seculieren, voor christenen en moslims'.

Rikko Voorberg,theoloog en voorganger in Amsterdam gebruikt volgens Trouw een vloek voor 'dingen die echt niet kunnen of mogen'. Het leed dat de strijders van de Islamitische Staat aanrichten, bijvoorbeeld. "En een separatistenwoordvoerder die zei: hadden ze hier maar niet moeten vliegen, het is oorlog. God verdomme dit, hij gelooft het echt.
Wie God verdomme heeft leren fluisteren, het heeft leren huilen en het soms ook heeft leren schreeuwen, creëert een bedding voor de verlammende wanhoop en voor ons onvermogen."

Trouw vroeg onder andere aan Voorberg: "Is 'God verdomme' geen ijdel gebruik van Gods naam, een overtreding van het derde gebod?"
Voorberg: "Nee hoor. Als je kwaad benoemt en zegt: dat moet verdoemd worden, dan doe je hetzelfde als de psalmschrijvers. Het Oude Testament staat vol met klaagzangen over mensen die anderen het leven onmogelijk maken. Daarin komen flink wat vloeken voorbij. De slachtoffers vragen God om er iets aan te veranderen, omdat hen dat zelf niet lukt. Je misbruikt Gods naam pas als je over futiliteiten verdoemenis vraagt."

Lees het hele artikel + interview bij Trouw

 

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons