Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

BLOG | Hoe vind ik troost?

5 praktische tips om troost te vinden

‘Ik heb veel nare dingen meegemaakt in mijn leven. Iedereen krijgt rampen voor z’n kiezen natuurlijk, maar ik heb wel een driedubbel portie gekregen, zeg maar. Hoe kan ik troost vinden?’ Op deze vraag van een lezer van EO/Geloven probeert Reinier Sonneveld een antwoord te geven.

Als je iets ellendigs meemaakt, gaan alle alarmbellen in je lichaam af. Je richt je daar helemaal op. Al je gedachten gaan erover: je zit telkens gesprekken te voeren in je hoofd en zit maar te piekeren. Dit is een gezonde reactie. Je lichaam zoekt naar uitwegen om hier zo snel mogelijk uit te komen. Al die emoties zijn manieren om met die ellende te dealen en oplossingen te vinden.

Wat troost is
Laat dat in elk geval gewoon gebeuren. Verdoof je niet met pijnstillers, slaapmiddelen, drugs, alcohol, seks, enzovoorts. Het is een normale reactie van je lichaam die de ruimte moet krijgen. Als je die onderdrukt, komt die anders vroeg of laat toch terug.

Na een tijdje begint dan het verwerken. Dat is een rommelig proces, alsof je in een doolhof dwaalt, waarin je met vallen en opstaan uiteindelijk meer rust krijgt. Het is zeker geen stappenplan waarbij je na zoveel dagen in de volgende fase belandt… Maar het uiteindelijke effect is wel dat je lijf kalmer wordt. Niet alles is meer op die ellendige ervaring gericht. Je barst niet meer van de emoties. Je maalt minder. De ramen gaan open, zo voelt het. Je krijgt weer lucht. Er is meer dan die pijn!

Wat dit proces helpt, is troost: alles wat ervoor zorgt dat je niet die pijn wegduwt, maar wel ervaart dat er méér is dan dat.

Hoe je troost kunt vinden
Er zijn daarom ook heel veel soorten troost. De kern is dat je gaat merken dat je leven niet een en al ramp is. Dat vind je bijvoorbeeld zo:

  • Doe je verhaal regelmatig. Na een tijdje zul je merken dat je niet alleen over de rampen vertelt, maar ook over andere dingen. Je merkt dat er ook mooie kanten zijn. Er waren dalen, maar ook pieken.
     
  • Geloof. Als je in God gelooft, weet je dat die rampen die je overkomen, niet alles zijn: God zal alles goed maken, God houdt van je, God draagt je en is bij je. Dat is feitelijk waar, maar het heeft ook een psychologisch effect: je focust minder op je ellende, maar kunt weer naar ‘buiten’ kijken.
     
  • Ga op visite en nodig mensen uit. Menselijk contact geeft je de ervaring dat je er niet alleen voor staat. Dat opent, zoals alle soorten troost, je wereld. Vermijd contacten met mensen die je verdriet negeren of juist steeds met ‘wijze adviezen’ komen. Door al dat onbegrip voel je je alleen maar eenzamer.

Andere manieren om troost te vinden

  • Maak wandelingen of ga sporten. Omdat je steeds nieuwe indrukken krijgt – maar ook gewoon door andere stofjes in je lijf – en nieuwe omgevingen ziet, voel je dat je verdriet niet alles is.
     
  • Blijf werken of zoek hobby’s. Natuurlijk is het bij erge rampen gezond even te stoppen met werken, maar pak de draad snel weer op. Dat is in het begin lastig, maar het helpt bij het verwerken. Ook dit is een manier om uit het gepieker en het gemaal weg te komen en meer te worden dan ‘de ramp’.

Bij dit alles: doe rustig aan – niet forceren, niet overhaasten. Neem geen al te grote beslissingen en verbrand niet al je schepen achter je. Je zult merken dat dan langzamerhand je spieren zich ontspannen, de emoties kalmeren en je plotseling aan iets vrolijks denkt.


Auteur: Reinier Sonneveld

Geschreven door:

Reinier Sonneveld

Theoloog en schrijver

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Meer over