Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Online test The Bible slaat aan bij groot publiek

Top 3 van personages: Jozua, David en Maria

Ter promotie van de Amerikaanse hitserie, die vanaf zondag wordt uitgezonden, heeft de EO een online test ontwikkeld. In deze test ontdekken bezoekers op welke persoon uit de Bijbel zij het meest lijken. Inmiddels hebben een kwart miljoen mensen de test gedaan en blijkt Nederland boordevol met Maria's, Davids en Jozua's te zitten.

De online test is door de EO ontwikkeld samen met interactief bureau DutchGiraffe. In deze test ontdekken bezoekers op welke persoon uit de Bijbel zij het meest lijken. Donderdag 1 mei ging de test online. Dinsdag 6 mei heeft de test al ruim 245.000 bezoekers getrokken, waarvan 192.000 uniek. Ruim 95% van deze bezoekers maakt de test ook ook daadwerkelijk af.De top drie personages: Jozua, David en Maria.

Ook is er door 35.000 bezoekers doorgeklikt naar verdiepende pagina's. Hier kunnen mensen meer lezen over de Bijbel en de betekenis van dit boek voor hun persoonlijk leven.

Social media
De test is door de EO donderdagmiddag gepost op Facebook en Twitter. Vervolgens groeide het aantal bezoekers snel doordat bezoekers hun testuitslag deelden via social media. Voornamelijk Facebook levert een grote bijdrage. Bijna 75% van de bezoekers komt via dit kanaal binnen, het platform waar door vrienden ook veel wordt gereageerd op elkaars gedeelde testuitslag. Naast een karakteromschrijving van de Bijbelse persoon krijgt de bezoeker op de uitslagpagina ook een fragment te zien van zijn of haar personage uit de tv-serie.

Blij mee
In het ND noemt Rien van den Berg de test een pr-truc waarmee de Evangelische Omroep een nieuwe tv-serie onder de aandacht brengt. De test is inderdaad een manier om promotie te maken voor de serie, bevestigen de makers van De Bible-test. "Belangrijker nog: de serie is een unieke manier om in Nederland via nationale televisie aandacht te vestigen op de Bijbel. Bovendien is een doorklikpercentage van 14% naar verdiepende pagina's boven verwachting. We zijn hier als EO heel blij mee." aldus Klaas Jan Baas, een van bedenkers van de test.

De conclusie van van de Berg is mild: "Ach, nou ja. We hebben een mooi gesprek gehad op de bank zondag, mijn vrouw, mijn dochter en ik. En als ik al die vrienden, Facebookvrienden en Kamerleden voorbij zie vliegen, hoop ik dat ook zij zo’n gesprek hebben gehad toen ze het invulden. Of ze er nu uitrolden als David, als Jozua, als Maria, als Noach of als Petrus.". Bekijk hier het volledige artikel.

Over The Bible
De EO zendt vanaf zondag 11 mei de Amerikaanse hitserie The Bible uit op Nederland 2 om 23:51 uur. De dramaserie vertelt het verhaal van het Oude en Nieuwe Testament aan de hand van de nieuwste film- en animatietechnieken. In Amerika is The Bible al door zo'n 50 miljoen mensen bekeken en werd genomineerd voor een Emmy.

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

6 dingen die niet in de Bijbel staan

6 dingen die niet in de Bijbel staan

Ook al dacht je misschien van wel

Eerste Hulp Bij Ongeloof

Eerste Hulp Bij Ongeloof

De Bijbel Open met dominee Arie van der Veer

Arie van der Veer

'Vier feest samen met je hele familie!'

'Vier feest samen met je hele familie!'

De Bijbel Open met dominee Arie van der Veer over Deuteronomium

Arie van der Veer

Zo verduurzaam je je kledingkast

11 leuke en makkelijke tips om mee aan de slag te gaan