Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Zo vloer je je winterdip

in Geloven

Elk jaar kan de winterperiode een wak in ons welbevinden slaan. En juist als de lente nog zo lang op zich laat wachten, kampen bosjes mensen met vermoeidheidsklachten, concentratieproblemen, lusteloosheid en sombere gevoelens. Wat kun je tegen zo'n winterdip doen?

"Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen last hebben van de kortere, donkere dagen en het vaak grijze weer," zegt psychiater Margreet de Vries-Schot van de christelijke GGZ In de Bres, met locaties in Drachten, Groningen, Assen, Lelystad en Leeuwarden. Hoe ga je zo'n winterdip effectief te lijf? Tijdens een telefonisch consult reikt zij deze praktische handvatten aan.

1. Zorg voor voldoende licht op je netvlies

"Heb je last van een winterdip, dan is het vooral belangrijk dat er voldoende daglicht op je netvlies valt. Al is het een grijze dag: ga de deur uit, maak een wandeling en zoek het daglicht op. Mensen met een winterdip of -depressie zijn geneigd naar de grond te staren; dat kun je dus beter niet doen – tenzij er sneeuw op de grond ligt, dan wordt het daglicht gereflecteerd. Boek desnoods, als je daar de financiële middelen voor hebt, een trip naar de zon. Veel mensen hebben ook baat bij een daglichtlamp, die je gewoon in de winkel kunt kopen. Zo’n speciale lamp kan thuis voor extra licht in deze donkere maanden zorgen."

2. Trek je niet terug in een 'winterslaap'

"Als je er gevoelig voor bent, heb je in deze periode de neiging je terug te trekken en je over te geven aan een soort winterslaap, waarbij er nog maar weinig uit je handen komt. Mijn advies is daarom: blijf niet op de bank hangen of onnodig lang in je bed liggen, maar ga er bewust elke dag op uit. Beweging heeft, ook in de winter, een positieve invloed op je stemming. Toegeven aan je wens om binnen te blijven, heeft een averechts effect. Spreek bijvoorbeeld ook één keer per week af met andere mensen; ga er dan even lekker op uit met vrienden, familie of je gezin. Dat zorgt voor de noodzakelijke afleiding in je hoofd."

3. Doe elke dag iets wat je leuk vindt

"Bedenk elke dag iets waar je in ieder geval wél plezier in hebt en doe dit vervolgens ook. Dat hoeft niet meteen iets groots te zijn. Ook heel simpele, alledaagse dingen kunnen een positief effect sorteren. Heb je bijvoorbeeld ‘eigenlijk’ geen tijd om te lezen, maar zou je dat wel heel graag doen? Maak er dan gewoon tijd voor en pak een goed boek. Of koop iets voor jezelf wat je anders niet zo snel zou doen, om jezelf even bewust te verwennen. Of maak een beker warme choco- lademelk, als genietmoment. Juist zulke eenvoudige, kleine dingen kunnen al echt een verschil maken. Doe waar jij je prettig bij voelt en wat jou energie geeft. Ook hier geldt: kleine beetjes helpen."

4. Eet normaal

"Let erop dat je je normale eetpatroon niet laat versloffen. Eet gezond; niet teveel en ook niet te weinig. Probeer de leegte die je voelt niet weg te eten – dat zie ik heel vaak gebeuren bij mensen die zich somber voelen."

5. Lees een psalm en bid

"Als je je in deze winterperiode minder prettig voelt, is het goed om bijvoorbeeld een aantal Psalmen te lezen: dan merk je snel genoeg dat mensen in de Bijbel zich ook niet altijd in een juichende stemming bevinden; psalmisten zaten soms net zo goed in een dip, al was het geen winterdip. Met andere woorden: je hoeft je niet schuldig te voelen omdat je die neerslachtige of sombere gevoelens hebt. Maar blijf niet bij sombere gevoelens hebt. Maar blijf niet bij de klaagpsalmen steken; er zijn ook veel lofpsalmen, zoals Psalm 150. Die leren je dat er meer is dan hoe jij je op dit moment voelt en al lezend kun je er misschien enigszins bovenuit komen. Ook in het Nieuwe Testament vind je veel positieve en bemoedigende teksten; lees bijvoorbeeld Paulus' brief aan de Filippenzen maar eens, waarin de blijdschap op een prachtige manier centraal staat. En bid. Vertel God maar gewoon hoe je je voelt en vraag om Zijn kracht; deel je gevoelens ook met anderen als je je wat minder voelt. Blijf in geen geval bij de pakken neerzitten!"


Tekst: Gert-Jan Schaap
Beeld: Shutterstock
Bron: Visie 2014, nr. 7

Dip of depressie?

Zou je de winterdip het kleine broertje van de winterdepressie kunnen noemen? "Dat lijkt me
een prima omschrijving," reageert psychiater Margreet de Vries-Schot. "We hebben allemaal wel eens stemmingswisselingen. Bij een winterdip voel je je – juist in deze periode van het jaar – minder prettig dan normaal. Een beetje down, of rot. Bij een depressie betreft het meer een blijvende of een vaker terugkerende stemmingsdaling."

Somber in de zomer?

Een kleine groep Nederlanders – hoogstens 0,1 procent van de bevolking – heeft juist last van een zomerdepressie: zij voelen zich minder prettig als er volop zon is. In landen als Frankrijk, Italië en Spanje komt deze aandoening overigens vaker voor.

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Meer over