Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Wat de Cito-toets niet meet (maar net zo belangrijk is!)

in Geloven

Deze week staat voor veel achtstegroepers in het teken van de Cito-toets. Dat betekent stressen, ook voor hun ouders. Want goede resultaten betekenen een mooie opleiding en, als het even kan, een prachtige carrière. Maar een kind is meer dan een mentaal paradepaardje. De ontwikkeling van talenten en het stimuleren van waarden als trouw, geduld en doorzettingsvermogen zijn óók belangrijk.

Als je op de man of vrouw af vraagt of ze trouw, geduld, respect en volharding belangrijk vinden, is het antwoord altijd 'ja'. "Maar," zegt opvoedcoach en orthopedagoog Yvonne Bijl, "als je aan ouders vraagt hoe ze die terugbrengen in de opvoeding, blijkt dat slechts een minderheid hierover goed heeft nagedacht." Ouders komen meestal pas bij haar als ze zijn vastgelopen of een hulpvraag hebben.

Vieze sokken opruimen

Hoe kun je deze waarden doorgeven? Door ze te benoemen en uit te leggen waarom je ze belangrijk vindt. Maar ook door zelf het goede voorbeeld te geven, stelt Yvonne. "Ouders zijn zich er soms helemaal niet van bewust dat hun kinderen zich aan hen spiegelen. Maar maak daar gebruik van! Verlies je bijvoorbeeld zelf toch een keer je geduld, dan kun je uitleggen waaróm dat gebeurt, en vertellen waarom het niet goed is. Bijvoorbeeld omdat je zo kunt voorkomen dat je iets kwetsend tegen een ander zegt."

Concrete vaardigheden die je verder kunt bijbrengen én voorleven, zijn: ruzies bijleggen, trouw blijven in vriendschappen, je vieze sokken opruimen (niet zo lui!), respect hebben voor minder populaire kinderen in de klas, zelf de trainer netjes afbellen als je niet kunt komen, iets afmaken waar je aan begint, niet aan tafel klagen over de leerkracht, maar met haar of hem erover praten.

Sommige kinderen hebben een opvliegend karakter of zijn lui. Hoe ga je daar mee om? Yvonne: "Je mag ze vormen, en geduld of trouw met ze oefenen, maar realiseer je wel dat iedereen zijn eigen plafond heeft. Die lat hoeft voor hen ook niet te hoog te liggen. Als een kind iets goed heeft gedaan, bijvoorbeeld zijn kamer opgeruimd of zijn excuses aangeboden, complimenteer hem dan. Blijf letten op zijn unieke kwaliteiten. God heeft in ieder kind iets unieks gelegd en daar mag je als ouders naar op zoek gaan."

Liever praten in de auto?

Dat laatste beaamt Paulien Vervoorn. Zij is talentcoach, spreker, trainer en schrijver van het boek Hartelijk getalenteerd (uitgeverij Medema) "Als ouders ben je geroepen om je kind groot te brengen en de talenten te stimuleren die er in zitten."

Paulien verstaat onder talent iets wat in aanleg aanwezig is – wat God in ieder mens heeft gelegd – en wat eruit mag komen door ervaring op te doen. Bijvoorbeeld dansen, voetballen, organiseren, maar ook rekenen, tekenen of zelfs bemoedigen.

"Het zijn talenten die God aan ons toevertrouwt; je bent dus niet verantwoordelijk voor wat Hij in jouw kind heeft gelegd. Maar wel voor de mogelijkheden die je mag bieden om deze talenten te bevestigen, te laten groeien en bloeien én ervan te genieten. God heeft zoveel meer in ons gelegd dan dat er in een mensenleven uit kan komen. Dat vind ik een mooie gedachte."

Hoe creëer je een goede voedingsbodem voor het ontwikkelen van talenten? "Door met je kind te praten, mee te denken en mee te kijken," zegt Paulien. "Weten waar hij mee bezig is en wat hem interesseert. En als je niet een kind hebt dat gezellig op de bank wil praten, maar wel loskomt in de auto omdat dit minder bedreigend voor hem is, dan voer je daar het gesprek."

Paulien wijst op de vijf talen van liefde, zoals Gary Chapman die in zijn gelijknamige boek verwoordde: tijd en aandacht, positieve woorden, cadeautjes, aanrakingen, dienstbaarheid. Daarbij heeft het ene kind meer behoefte aan 'tijd en aandacht', terwijl het andere kind vooral 'positieve woorden' wil horen. Deze liefdestalen zijn ideaal voor het ontwikkelen van goede relaties en hebben indirect te maken met het bevestigen van talenten.

Schrijf eens een brief

Neem er wel de tijd voor, benadrukt Paulien. "God heeft zoveel talenten en kwaliteiten in ons gelegd, dat het tijd kost om ze tot ontwikkeling te laten komen. Je ontwikkelt je leven lang, en door de mensen om je heen word je bevestigd in wat je kunt of niet kunt. Jouw kind heeft daarbij vooral jou als ouder nodig. Zit hij op de basisschool, dan wil hij graag horen wat hij kan. Maar pubers vragen zich meer af wie ze zijn, en denken bijvoorbeeld: 'Waarom durft die ander in de klas veel meer vragen te stellen dan ik? Waarom is zij veel spontaner?' Dan hebben ze bevestiging van hun ouders nodig, die zeggen: 'Joh, ik vind het prima dat je zo rustig bent. Dat vind ik juist heel prettig.' Het kan ook heel leuk zijn om dit in een brief naar hem of haar te schrijven. Belangrijk is dat je het kind telkens op een positieve manier bevestigt."


Tekst: Monique Boom
Beeld: Studio Vandaar
Bron: Visie 2014, nr. 6

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

'Het is tijd voor een mediacode rondom kinderen'

'Het is tijd voor een mediacode rondom kinderen'

Verdienen kinderen niet een beetje privacy op de social media van hun ouders?

6 augustus 2018
Zomervakantie? Zó houd je het leuk voor de kinderen!

Zomervakantie? Zó houd je het leuk voor de kinderen!

3 tips van Carianne Ros

Carianne Ros

Help, ik heb niets met Star Wars!

Help, ik heb niets met Star Wars!

Hoe kun je toch iets van fantasyfilms begrijpen?

Corjan Matsinger

Annemarie wordt langzaam blind

‘Ik weet niet goed of mijn ziekte een doornenkroon of een lauwerkrans is’