Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Film Noach zaait verdeeldheid onder christenen

Voor première al veel kritiek over bijbelse verfilming

in Mediatips

De nieuwe Hollywoodfilm over Noach (gespeeld door Russel Crowe) gaat eind maart in Amerika in première, maar de voor- en tegenstanders van de film buitelen nu al over elkaar heen.

Voornaamste punt van kritiek van Amerikaanse christenen op de film is dat God in deze film de zondvloed niet stuurt vanwege de zonden van de mensheid, maar puur omdat de mensen een bedreiging zouden zijn voor de natuur. 

De regisseur Darren Aranofsky zou verder het bijbelse verhaal hebben verdraaid om zijn eigen boodschap over te brengen. Aranofsky zou de film 'Noach' vooral willen gebruiken om de klimaat-apocalyps te verfilmen, waarbij Noach in de ogen van critici wordt neergezet als een soort ‘milieuactivist.'

Volgens Larry Stone, vice-president van Thomas Nelson Publishers gaat Aranofsky's variant van 'Noach' op een flink aantal punten lijnrecht tegen de bijbel in.

Er komen volgens hem verhaallijnen in de film voor die niet in de Bijbel terug zijn te vinden. Noach dreigt bijvoorbeeld de tweeling van zijn broer te vermoorden, en er zitten personages in de film die niet in het bijbelverhaal voorkomen.

Daarnaast wordt in de film niet duidelijk dat God de mens eerst 120 jaar de tijd geeft om zich te bekeren van zijn zonden, maar ligt de nadruk volgens de critici vooral op een wrede, gewetenloze God die klakkeloos oordeelt.

Aan de andere kant zijn er echter christenen die de film de hemel in prijzen en mensen juist aanmoedigen om deze film zeker te gaan bekijken.

Volgens Ted Baehr, voorzitter van The Christian Film and Television Coalition staat God’s oordeel wel centraal in de film, maar is dit juist heel bijbels. “Ook het feit dat er personages aan de film werden toegevoegd die niet in het bijbelverhaal voorkomen doet niets af aan de kern van het bijzondere verhaal van Noach”. 

Producer Phil Cooke is ook uitermate positief over de film. “Laten we nu als christenen een keer niet alleen maar protesteren en negatief zijn, maar laten we vooral blij zijn dat er mensen zijn in Hollywood die een film maken over een verhaal uit de bijbel”.

Cooke vertelt dat de Ark zeer nauwkeurig volgens de gegevens in de bijbel is nagemaakt. “De Ark is prachtig”, zegt hij. Volgens Cooke is de film uitermate geschikt om het evangelie te vertellen. “In het verhaal van Noach wordt meer dan ooit duidelijk dat de mens zondig is en dat wij God’s genade nodig hebben”.

De filmset van “Noach” had overigens nog te maken met een eigen ‘zondvloed’: vorig jaar spoelde tijdens een zware storm een groot deel van de set weg. En tijdens de opnames in de zomer werden de acteurs geteisterd door enorme hitte. Volgens de Amerikaanse critici was dit duidelijk ‘de hand van God’….

De film ‘Noach” zal vanaf 10 april 2014 ook in Nederland te zien zijn.

Bron: christianpost.com 

Bekijk hier de trailer.

 

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

Maarten Luther: een man die de wereld veranderde

Maarten Luther: een man die de wereld veranderde

Recensie docudrama ‘A Return to Grace’

Gert-Jan Schaap

katholieke kerk
Dit is Israëls meest controversiële film

Dit is Israëls meest controversiële film

‘A New Spirit’ draait om geloof in Jezus als Messias: bekijk de trailer

Gert-Jan Schaap

Israël
Held of ketter? Omstreden theoloog Rob Bell centraal in nieuwe docu

Held of ketter? Omstreden theoloog Rob Bell centraal in nieuwe docu

Bekijk hier de trailer van 'The Heretic' (De Ketter)

Gert-Jan Schaap

christelijke...