Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Lezersvraag | ‘Waarom is de Bijbel zo onduidelijk?’

"De Bijbel bevat geen interessante weetjes – het gaat erom je leven te veranderen"

De redactie krijgt regelmatig vragen van lezers binnen. Schrijver Reinier Sonneveld probeert deze te beantwoorden. Laatst kwam deze vraag binnen: ‘De Bijbel is niet altijd even duidelijk en daardoor zijn christenen onderling verdeeld. Kon dat niet wat makkelijker?’

Er zijn inderdaad een aantal thema’s waarin christenen onderling elkaar niet begrijpen en soms zelfs ruzie maken. Ik heb wel de indruk dat dit minder wordt: onlangs werd er bijvoorbeeld een nationale synode gehouden waar heel verschillende kerkgenootschappen toch letterlijk met elkaar door één deur konden. Dat suggereert dat meningsverschillen op zich niet het probleem zijn – die bestaan in de beste huwelijken – maar de vraag is hoe je ermee omgaat. Een meningsverschil hoeft geen ruzie te worden. Dat maak je er hooguit van.

Ruzie kun je altijd maken
In die zin is het niet aan de Bijbel te wijten als christenen er een potje van maken. Stel dat de Bijbel veel duidelijker was geweest, dan had een stel pietlutten er toch nog een paar details uit kunnen vissen om lekker met elkaar over te bakkeleien!

Maar goed, de vraag blijft waarom de Bijbel niet gewoon wat duidelijker is. Want ook al maken de meeste christenen onderling dan geen ruzie, het blijft toch gewoon lastig als je de Bijbel leest.

Het interessante is dat Jezus’ studenten daar zelf ook al mee zaten. En eenmaal vragen ze het ook aan hem: waarom praat u altijd maar in beelden? Waarom moet het zo vaag?

Waarom Jezus onduidelijk was
Het antwoord van Jezus is heel boeiend. Hij haalt een tekst van Jesaja aan, waarin mensen niet willen horen en daarom doof zijn en niet willen zien en vervolgens ook blind blijven. En de reden is dat ze anders maar ‘bekeerd zouden worden en genezen’. En dat is wel het laatste dat ze willen. Verandering, alles liever dan dat!

Jezus praat dus in metaforen om mensen wel iets te geven, maar geen hapklare brokken. Het zijn raadsels, waar je met wat moeite wel uit kunt komen, en zeker als je met een groep erover doorpraat, maar je snapt het niet meteen. Alleen als je doorzet.

Zo maakt Jezus dus een soort scheiding tussen twee groepen mensen: mensen die erin willen duiken, en wie alleen even komen snuffelen. Alleen wie iets wil leren, leert ook iets. Als hij in hapklare brokken had gesproken, had iedereen het meteen begrepen. Maar dat is zoiets als parels voor de zwijnen werpen.

De Bijbel is voor doorzetters
Dat geldt ook voor de hele Bijbel. Die is met een beetje moeite voor iedereen wel te volgen – niet alle details, maar wel het belangrijkste. Maar dus wel met een beetje moeite. Als de Bijbel een superheldere hapklare handleiding was geweest, hoefde je er niks voor te willen. Maar nu krijgen alleen de doorzetters toegang tot de geheimen.

En dat is wel zo logisch. De Bijbel bevat immers geen interessante weetjes – het gaat erom je leven te veranderen. En dat moet je willen. Logisch dat je ook moet doorzetten voordat je bij het geheim bent.

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

'Vier feest samen met je hele familie!'

'Vier feest samen met je hele familie!'

De Bijbel Open met dominee Arie van der Veer over Deuteronomium

Arie van der Veer

Woord en Daad-projectleider over het Bijbelboek Habakuk

Woord en Daad-projectleider over het Bijbelboek Habakuk

‘Je mag God vragen over onrecht stellen'

Reinald Molenaar

Hoe ‘napalmmeisje’ Kim Phuc toch hoop vond

Hoe ‘napalmmeisje’ Kim Phuc toch hoop vond

'Ik had dood moeten zijn'

Gert-Jan Schaap

Zo verduurzaam je je kledingkast

11 leuke en makkelijke tips om mee aan de slag te gaan