Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Frank Bosman promoveert op het goddelijke van taalklanken

in Geloven

De Duitse dadaïst Hugo Ball (1886-1927) was een atheïstisch kunstenaar die op dramatische wijze zijn katholieke geloof hervond door zich met tongentaalachtige klankgedichten af te zetten tegen de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog. Dat stelt cultuurtheoloog Frank Bosman, die woensdag 29 januari 2014 promoveert aan de Universiteit van Tilburg. Dat meldt de website katholiek.nl.

In zijn werk Byzantinisches Christentum (1923) beschrijft Ball een 'theologie van klanken', een middel om nader tot God te komen, door het uiten van klanken vergelijkbaar met "tongentaal" uit de christelijke traditie. Maar ook door het gebruik van mystieke teksten uit de Joodse traditie (Kabbalah), esthetische theorieën van Kandinsky, van de taalfilosofie van Walter Benjamin en natuurlijk met zijn eigen klankgedichten.

In tegenstelling tot de afwijzing van de toenmalige katholieke wetenschappers die het werk afdeden als onzin en vol met fouten, bewijst Bosman dat bij nader zorgvuldig analyse het boek eerder een cultuur- en maatschappijkritiek is en een "ongearticuleerd nadenken" over de verhouding tussen theologie en klanken en tussen Balls katholieke en dadaïstische erfenis. Ball werd beroemd door zijn klankgedichten, die hij tijdens de Eerste Wereldoorlog creëerde als protest tegen de structuur van de ‘beschaafde wereld’ die niet meer te redden was.

Bron: Katholiek.nl

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons