Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Drie bushvliegtuigen voor MAF door giften uit Nederland

Ondanks recessie 24% meer geld voor vliegende zendelingen

in Nieuws

Er is ruimhartig gegeven voor de actie van MAF Nederland voor de financiering van 3 bushvliegtuigen. Totaal is er ruim 1 miljoen euro binnen gekomen van particulieren, bedrijven, kerken en scholen. Ook de overige giften aan MAF Nederland waren hoger zodat er totaal 24% groei aan inkomsten was. Opvallende resultaten in een tijd waar ook veel goede doelen door de recessie geraakt worden.

‘Het is een enorme bemoediging dat er zo’n grote betrokkenheid is bij het werk van MAF’, vertelt Adri van Geffen, directeur van MAF Nederland enthousiast. ‘De aanschaf van de vliegtuigen bijvoorbeeld was echt een moeilijke keus. Ze waren dringend nodig en er kon substantieel bespaart worden, maar toch, het is veel geld.’ Dat ook het geld voor het derde toestel kwam is een fantastische afsluiting van een gezegend jaar.

Vertrouwen
In 2013 zag MAF Nederland haar inkomsten stijgen met 24% naar 4,3 miljoen euro. De stijging is in alle doelgroepen (particulieren, bedrijven, kerken en scholen). Ook de structurele bijdragen stegen met 150.000 euro. Het aantal supporters groeit sneller dan ooit. ‘Waarom steeds meer mensen enthousiast raken over MAF?, vraagt Van Geffen, ‘Het werk van de piloten die met de vliegtuigen de bush invliegen spreekt mensen aan. Er is daarnaast veel vertrouwen in de organisatie, er is waardering voor de transparante manier van werken.’

Zorgen
Toch zijn er ook zorgen. Nog steeds zijn er gebieden waar de MAF vliegtuigen de vraag naar vluchten niet aan kunnen. Er is een capaciteitstekort en omdat veel van de vluchten van levensbelang zijn voor de betrokkenen is dat een schrijnende situatie. Er is een tekort aan ervaren piloten die dit soort werk aankunnen en ook nieuwe vliegtuigtechnici zijn dringend nodig. Er zijn gebieden waar het vliegen gevaarlijker is geworden zoals in Zuid-Soedan. Gelukkig zijn er ook hier lichtpuntjes, zoals gebieden waar de infrastructuur langzaam beter wordt en er dus minder gevlogen hoeft te worden. ‘De tijd dat de vliegtuigen niet meer nodig zijn ligt helaas nog ver in de toekomst. MAF blijft doorgaan met het ondersteunen van hulporganisaties en kerken en met het uitvoeren van duizenden ambulancevluchten per jaar.’

Tekst & Foto's: MAF Nederland

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

“Vlak voor het amen schokte de aarde”

“Vlak voor het amen schokte de aarde”

Rianne Binnenmars ziet dat christenen in Nepal handen ineen slaan

KlaasJan Baas

Andrew White: 'Irak is voor mij de hemel op aarde'

Andrew White: 'Irak is voor mij de hemel op aarde'

Bevlogen Brit vecht onvermoeibaar voor vrede in Irak

Gert-Jan Schaap

Gerald Holtvlüwer: 'Door God kan ik het verschil maken'

Gerald Holtvlüwer: 'Door God kan ik het verschil maken'

Geen minuut meer hoeven werken en zo’n beetje alles kunnen kopen wat je wilt: voor Gerald Holtvlüwer (44) is dat – dankzij keihard werken – al tien...