Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

BLOG | Kerken: vergeet de ‘likes’ en ‘views’

Staren kerken zich blind op het verkeerde level in jeugdwerk?

in Nieuws

Afgelopen vakantie heb ik gelukkig wat tijd gehad om een paar boeken van mijn ‘wishlist’ te lezen. Ik maak altijd een mooie mix rondom thema's die mijn interesse hebben. Dus heb ik iets gelezen over leiderschap, jongeren, social media en theologie.

In één van die boeken ging het over de 'customer journey'. Dat is de route die iemand online maakt op jouw website, of in het social web die je rond je merk of bedrijf hebt geweven. Denk dan aan Facebook, Twitter, Tumbler of een YouTube-kanaal bijvoorbeeld. Zo’n journey achterhalen is vooral interessant als je graag inzichtelijk wil krijgen welke route iemand aflegt om je product te kopen.

Bedrijven zijn steeds minder onder de indruk van het aantal 'likes' en 'views'; ze willen graag een stap dieper kijken. Als je bijvoorbeeld analyseert hoe lang iemand 'geviewd' heeft op je filmpje, dan kan dat wel eens een ander beeld geven dan het aantal views je laat denken.

Voorbeeldje. Je uploadt een filmpje van zo'n vijf minuten. Je promoot hem op een goede manier dus mensen zijn benieuwd en klikken erop. Je krijgt veel views. Maar als je de analytics bekijkt, dan ontdek je dat de gemiddelde tijd van kijken 20 seconden is. Dan heb je dus een probleem. Hier strand je costumers journey. Grote kans dat je de volgende keer minder views krijgt, omdat je de vorige keer niet ‘leverde’.

Kijk dieper
Waarom triggert zo'n begrip als customer journey me nu? Ik kom nogal eens wat kerken tegen die zich vooral lijken te richten op de 'likes' en de 'views', maar die niet op een dieper level kijken hoe het met hun costumers gaat. Of ze echt - weer zo'n marketingbegrip - engaged (betrokken, red.) zijn in wat er gebeurd.

De kinderclub heeft een hoge opkomst. We staan te dansen op de preekstoel, maar hoe komt het toch dat die tienerclub niet loopt? Als we ons wat meer bezighouden met de journey van onze jongeren, komen we er misschien achter dat kinderen vooral komen, omdat ouders ze brengen. Ze vinden het wel leuk, maar we worden niet in hun hart geraakt. Zodra de invloed van ouders afneemt, neemt de betrokkenheid van tieners ook af.

We kunnen enthousiast worden van het aantal bezoekers in onze speciale diensten voor jongeren, maar als er geen 'social web' omheen geweven is van relationeel jeugdwerk of een kerk is waarin jongeren echt hun plek hebben, dan staren we ons blind op het verkeerde level in het jeugdwerk.

Levenslang
Waar eindigt die journey van onze jongeren dan? Is dat op het moment dat ze gedoopt worden? Of als ze belijdenis hebben gedaan? Het gevaar van het kijken naar deze - overigens belangrijke - sacrale momenten, is dat het ten diepste gaat of die jongere op weg gaat met Jezus. Dat is geen moment, maar een levenslange journey.
 

Auteur: André Maliepaard

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

Joyce den Engelse gestart als directeur Huis van Belle

Joyce den Engelse gestart als directeur Huis van Belle

'We willen van betekenis zijn voor zo veel mogelijk meiden'

Tirza van der Graaf

christelijke... 28 juni 2018
Rappende priester Sweet Paul

Keniaanse katholieke kerk schorst rappende priester

‘Ik breng jongeren naar Christus’

katholieke kerk 27 juni 2018
Christelijke campings in Europa

Christelijke campings in Europa

'Je geloof laat je niet thuis op vakantie'

Annemarie wordt langzaam blind

‘Ik weet niet goed of mijn ziekte een doornenkroon of een lauwerkrans is’