Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--arrow-down Icon--chevron-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

25 jarig jubileum predikant Tim Keller

‘Het is geen 'vrijheid-blijheid evangelie'; soms schuurt het’

in Geloven

Zijn boeken staan in de top tien van de New York Times, en ook Nederland telt veel Tim Keller-fans. Ter gelegenheid van zijn 25-jarig jubileum als predikant van Redeemer Presbyterian Church bracht Zendtijd voor Kerken (ZvK) zaterdag een portret van hem. Zie hier de documentaire.

<iframe src="http://www.youtube.com/embed/S2y1Cxkd2L0" frameborder="0" width="560" height="315"></iframe>


Het EO magazine Visie peilde de Keller-factor in het leven van vier theologen en sprekers.

‘Van wetticisme moet hij niets hebben’
"Als journalist belandde ik in 1991 in New York, waar ik Kellers kerk bezocht,” herinnert journalist en schrijver Aad Kamsteeg zich. “Zijn preek ontroerde mij diep. Ik dacht: 'Wow, dat dit mogelijk is!' Die ontroering ervaar ik nu – vele preken later – nog steeds als ik hem hoor spreken. Het is geen 'helahola-blijheid-vrijheidevangelie'; soms schuurt het. Maar hij preekt me nooit de put in, omdat genade altijd centraal staat. Van wetticisme moet hij niets hebben. In Nederland heb ik me met een aantal mensen ingezet om de Puriteinse traditie bekend te maken. Met name Tim Keller bleek – tot mijn vreugde – aan te slaan. En dat allemaal omdat ik toen die kerk bezocht. Daar heeft God zeker een bedoeling mee gehad."

‘Godsdienstigheid bedreigt het Evangelie’
“Keller heeft mij geleerd dat het Evangelie je diepgaand verandert; dat genade – de kern van het Evangelie – in de praktijk leidt tot een identiteitsverandering,” vertelt spreker en auteur Arie de Rover. “Ik leer te vertrouwen op Gods genade. Daardoor kan ik het zelfgerichte en gecontroleerde leven steeds meer loslaten, en Hebreeën 13:5 en 6 in de praktijk gaan uitleven. God zorgt voor mij. Mede dankzij Keller heb ik geleerd dat godsdienstigheid of religiositeit het Evangelie bedreigt, omdat het daarbij nog steeds gaat om ‘jezelf acceptabel maken voor God’.”

‘Pas later landde zijn boodschap’
"Mijn eerste interesse in Tim Keller was puur professioneel,” reageert dr. Miranda Klaver, religieonderzoeker, antropoloog en theoloog aan de Vrije Universiteit. “Hij inspireerde orthodox-gereformeerde kerken om te pionieren in de stad, een gebied dat doorgaans aan de evangelische en charismatische hoek is voorbehouden. Dat vond ik interessant. Pas later landde zijn boodschap ook persoonlijk, toen ik met een leeskring zijn boekje De vrijgevige God doornam. Ik vind het prachtig hoe hij een stevige, gereformeerde theologie weet te combineren met een persoonlijke, evangelische spiritualiteit. Het inspireert me hoe hij de tegenstelling tussen evangelisch en reformatorisch – mijn werkgebied – weet te overbruggen."

‘Onbegrijpelijk. Hij organiseert zijn opvolging niet’
"Ik wist niets van Keller, toen ik zijn kerk in 2003 voor het eerst binnenstapte,” blikt predikant Tim Vreugdenhil terug. “Ik reisde met een groep dominees die idolaat van de man waren. Dat irriteerde me. Maar wat gebeurde er? Na amper tien minuten liet ik me meeslepen door zijn preek. Hij leest veel boeken, kijkt films, praat met mensen, kent de cultuur en combineert dat met goed nadenken en steengoede boodschappen. Dat spreekt me enorm aan. Of ik alleen maar positief ben? Nee, ik vind het onbegrijpelijk dat hij zijn opvolging niet lijkt te organiseren. Als je toch over zulke didactische kwaliteiten beschikt, had er al een hele rij briljante sprekers naast hem moeten staan. Dat vind ik geen goed teken.”

 

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons