Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Kerkbanken vol door kerstcommercial?

PKN nodigt uit voor kerkdienst met reclamespot

in Nieuws

Een tv-reclame om te laten weten dat mensen met Kerstmis welkom zijn in de kerk. Met dit doel zendt de Protestantse Kerk in Nederland vanaf 18 december via de publieke televisiezenders 125 keer een spotje uit.

“Wij willen laten weten dat wij het echte kerstverhaal in de aanbieding hebben en niet de supermarkten, frisdrankfabrikanten en omroepen, die het feest rond die tijd claimen”, legt een woordvoerder uit.

Met Kerstmis zijn de kerkbanken doorgaans goed gevuld. Maar voor de rest van het jaar is kerkbezoek geen vanzelfsprekendheid. “Omdat uit onderzoek blijkt dat één op de vijf overweegt met kerst naar de kerk te gaan, zien we de decemberperiode als het moment om twijfelaars over de streep te trekken.”

BN'ers
Aan de reclame, die maandag wordt opgenomen, doen drie BN'ers mee: Gerda Havertong (Sesamstraat), Sharon Kips (winnaar tv-programma X Factor) en CDA-politicus Sybrand van Haersma Buma. Verder figureren bestuursleden en andere betrokkenen van de kerk.

In de commercial is de hashtag #komtallentezamen te zien, in de hoop daarmee een discussie op Twitter over kerst en de kerk op gang te brengen.

Ontkerkelijking
Over het geldbedrag dat met de campagne is gemoeid, doet de kerk geen uitspraak. “Het kost een aardig bedrag. Maar het past bij onze visie om te pionieren tegen de ontkerkelijking in”, aldus de woordvoerder.

De Protestantse Kerk heeft 2 miljoen leden. Dat aantal neemt per jaar met ongeveer 60.000 leden af. Dat komt door sterfteoverschot, niet doordat mensen de kerk de rug toekeren.

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Meer over