Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Canadees reclamebedrijf weigert atheïstische billboards

in Nieuws

Een reclamebedrijf in de Canadese stad Vancouver wil geen reclameposters met atheïstische teksten plaatsen in de binnenstad.

De atheïstische beweging Centre for Inquiry Canada (CFI) zou de binnenstad het liefst helemaal volhangen met teksten als ‘Bidden helpt niet. Doen wel’ en ‘Zonder God zijn we allemaal goed af’. Maar volgens de beheerder van de billboards, Pattison Outdoor, voldoen de advertenties niet aan de richtlijnen. Pattison Outdoor heeft een monopoliepositie op belangrijke advertentieplekken in de stad.
 
Pat O’Brien, woordvoerder van CFI, kijkt hiervan op. “We hebben ons best gedaan om de teksten zo zacht en zo aardig mogelijk op te stellen. We promoten alleen ons humanistische, seculiere wereldbeeld.” Volgens hem is hun boodschap pro-seculier, niet antireligieus.
 
Vrijheid van meningsuiting
CFI moet de boodschap aanpassen. O’Brien: “ik denk dat het niet aan het billboardbedrijf is om te bepalen wat onze boodschap moet zijn.”
 
Pattison Outdoor vindt het argument van vrijheid van meningsuiting hier niet van toepassing. “We hebben gewoon richtlijnen in ons bedrijf met betrekking tot belangenbehartigende reclame, die we willen volgen,” citeert hij de voorzitter van het bedrijf, Randy Otto.
 
CFI gaat waarschijnlijk andere reclamebedrijven benaderen als een rechtszaak ervoor zorgt dat ze de advertenties niet kunnen plaatsen. In 2009 won de atheïstische beweging een rechtszaak – het verbod op zijn advertenties werd ongeldig verklaard vanwege de schending van vrijheid van meningsuiting.
 
 
Bron: Christian Post

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

Atheïsme neemt in rap tempo af in Oost-Europa

Atheïsme neemt in rap tempo af in Oost-Europa

Geloof weer onderdeel identiteit Oost-Europeanen

Dit is 'Rot op met je religie'

Dit is 'Rot op met je religie'

Preview van de spanningen in nieuwe serie

Helft Nederlanders: geloof niet openbaar uitdragen

Helft Nederlanders: geloof niet openbaar uitdragen

Een op de drie Nederlanders heeft last van stress die veroorzaakt wordt door spanning tussen gelovigen en ongelovigen. Dit blijkt uit onderzoek van...