Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Winnaars Webfish 2013 bekend

in Nieuws

De Webfish Awards worden jaarlijks uitgereikt aan organisaties en personen die het christelijk geloof het beste onder de aandacht brengen via social media of websites. Tijdens de manifestatie Kerk2013 heeft de Webfish-jury de uitslag bekend gemaakt.

Webfish Awards 2013 is een gezamenlijk initiatief van IKON, Katholiek.nl, Protestantse Kerk, Raad van Kerken, FKT Universiteit van Tilburg en de Protestantse Theologische Universiteit. Met deze prijs willen zij christelijk Nederland en Vlaanderen uitdagen social media en internet te blijven ontwikkelen en verbeteren.
 
De kritische, interdisciplinaire jury werd dit jaar gevormd door Eric van den Berg, Katholiek.nl (juryvoorzitter); Frank Bosman, spraakmakend cultuurtheoloog aan de Tilburg School of Theology; Tom Mikkers, algemeen secretaris van de Remonstrantse Broederschap; Adrie Stemmer-van Ravenswaaij, webmaster van het PKN-project MijnKerk.nl en Christiaan Verwijs, mede-organisator van Kerk2013 en Scrum Master en coach bij internetbedrijf NowOnline.

Ook het publiek kon de sites beoordelen door een stem uit te brengen via deze website. De publieksstem woog in het eindoordeel mee als één jurystem.
 
Er waren dit jaar drie categorieën: websites van kerken, websites van particulieren en websites van organisaties. Binnen elke categorie was één prijs te winnen.

Kerken
In de categorie kerken waren genomineerd: Trouwen in Mokum, Best Life Church en Noorderlicht Wezep
 
De Gouden Webfish 2013 in de categorie kerken is gewonnen door: Best Life Church.

De jury oordeelde als volgt: De jury heeft in de loop der tijd honderden websites van plaatselijke kerken gezien en beoordeeld. Zelden valt een site van een kerk echt op door vormgeving, inhoud en originaliteit. Best Life Church is een uitzondering op deze regel. De kerk stelt: "Het doel is om mensen bekend te maken met en te informeren over Best Life Church en te laten zien wat voor een kerk we zijn, zodat ze op zondag naar de dienst willen komen en ze aangeraakt worden door God. Daarnaast is het doel ook om bestaande gemeenteleden te informeren over alle activiteiten die er gaande zijn en ze extra achtergrondinformatie geven." Die doelen zijn op voortreffelijke wijze vertaald in een zeer effectieve website die als voorbeeld kan dienen voor vele kerken die op internetgebied het wiel nog lijken te moeten uitvinden.
 
Organisaties
In de categorie organisaties waren genomineerd Godschrift, EO Beam en Start de Stilte.
 
De Gouden Webfish 2013 in de categorie kerken is gewonnen door: Start de stilte.

De jury kwam tot het volgende oordeel: "Hoe kan jij in je drukke leven stilte, innerlijke rust, diepgang en waarachtigheid ervaren? Door regelmatig stil te vallen, te mediteren of te bidden. Probeer het uit op www.startdestilte.be". Dat is de uitnodigende kernboodschap op deze Belgische website, die ook als .nl domein beschikbaar is. Start de stilte is een initiatief van Studiecentrum Kerk en Media vzw en de katholieke kerk in Vlaanderen. Het colofon vermeldt een groot aantal medewerkers. Dat bevestigt het gegeven dat een effectieve website zelden het werk kan zijn van een eenling. De jury vindt deze site geweldig vormgegeven en inhoudelijk zeer sterk. De koppelingen met sociale media zijn uitstekend. Start de stilte is een site die brede aandacht verdient, niet alleen in België maar ook in Nederland.

Particulieren
In de categorie particulieren waren de genomineerden: Shining Star Music, Vraag de priester en Broodje Paap.
 
De Gouden Webfish 2013 in de categorie particulieren is gewonnen door: Shining Star Music.

Het juryrapport: Het doel van de website Shiningstarmusic.com is om zowel nationale als internationale christelijke hiphop-artiesten een platform te bieden, om meer naamsbekendheid onder het Nederlandse publiek te krijgen. De makers zeggen daarover: "Wij willen bereiken dat de positieve boodschap die christelijke rap met zich meedraagt door de liefhebber kan worden gehoord." De site is dermate professioneel gemaakt dat het lijkt alsof er een hele organisatie achter zit. Het is echter het werk van bevlogen hobbyisten. Redactioneel en qua design is het een uitstekende site, die voortdurend actueel en compleet is. De vele video’s op de site zijn een effectieve toevoeging en de koppelingen met YouTube, Facebook en Twitter zijn goed gerealiseerd.


 

Bron: IKON

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons