Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Bescherm jongeren tegen Sinterklaasmoment

Jongerenwerker André Maliepaard pleit voor open gesprek tussen geloof en wetenschap

in Geloven

Vandaag lijkt het me een goed moment om het met elkaar te hebben over Sinterklaas en evolutie. Beginnend bij de goedheiligman. December is bijna binnen handbereik, de pepernoten liggen al in de schappen. Dat feest rondom die heilige is natuurlijk één van de mooiste vormen van jeugdwerk die we in Nederland hebben. Faith en fun op een historische en culturele manier met elkaar verbonden, jong en oud betrokken: het kan haast niet mooier.

Maar er schuilt ook een gevaar in deze mooie traditie: het Sinterklaasmoment. Zo rond je vijfde, zesde levensjaar ontdekte ook jij dat je bent voorgelogen. Sinterklaas bestaat niet. Van de ene op de andere dag beleef je de wereld en de volwassenen om je heen op een andere manier. Voorgelogen, door je ouders nog wel. Voor sommigen het moment waarop ze de grip op God en hun geloof in Hem los gingen laten...

Evolutie
Dan evolutie, het lijkt een ander thema, maar toch... Ik was afgelopen week op één of andere manier als eenvoudige jeugdwerker beland op een congres rondom schepping en evolutie. Ik voelde me wat klein als hbo'er. Van de kleine veertig aanwezigen hadden er minstens dertig iets slims gedaan waardoor ze één of meerdere titels voor hun naam mogen zetten. Een stuk of vijf daarvan hebben iets héél héél erg slims gedaan, waarvoor ze ook (internationale) prijzen hebben gewonnen.

Daar kreeg ik zicht op een tweede 'Sinterklaasmoment'. Een moment dat kan worden opgeroepen door het gesprek tussen wetenschap en de theologie. En dan vooral door de manier waarop dat gesprek door de jaren naar ons is toegekomen in de kerk. Veelal negatief kritisch, als ik het kort mag samenvatten. Wellicht zegt dat iets over de kerk waarin ik als kind opgroeide, maar ik proef het meer om me heen.

Dat negatief kritische uit zich dan vooral in de wetenschapskritische zin: “Je moet niet alles geloven wat wetenschappers zeggen.” Een historische zin. Zeker in het gesprek rondom een thema als evolutie. Al dan niet gepaard met een paar extra dikke strepen onder de eigen geloofswaarden. 

Sinterklaasmoment voorkomen
Toch is het essentieel dat we het lef hebben om op een genuanceerdere manier te spreken over geloof en wetenschap. Dat we eerlijk zijn over vragen die de wetenschap oproept over geloof, maar ook andersom. Om vervolgens in dat gesprek te constateren dat niet alle gaten te dichten zijn. Zo kunnen we namelijk een 'Sinterklaasmoment' voor jongeren voorkomen. 

Wat bedoel ik daar dan mee? Vooral jongeren die gaan studeren, worden ondergedompeld in de wereld van de wetenschap, die ze nogal eens ervaren als een ‘Sinterklaasmoment’. Zeker als dat gesprek niet open en eerlijk opgepakt is in de kerk waar ze zijn opgegroeid. Ze zullen niet de eerste zijn die daarom van hun geloof kukelen. 

Voor mij was het een verademing om vanuit mijn geloof in gesprek te gaan met wetenschappers - die ik herkende als geloofsgenoten. Diep overtuigd van God als hun redder en schepper. Vakmensen die in hun werk geloof en wetenschap bij elkaar brengen. Die in het vertrouwen dat God groter is, niet alle gaten proberen dicht te smeren, maar soms ook durven zeggen: dit weten we niet, maar dit wel... 

Al is het voor onze jongeren. Laten we dat gesprek op een evenwichtige manier leren te voeren. Ik ben voor!

Auteur: André Maliepaard

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons