Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Second Love bedankt SGP op billboard

Ludieke reclame stemt tot nadenken over publiciteitsstrategie

in Geloven

Second Love, de datingwebsite die expliciet tot overspel oproept, heeft op een groot reclamebord bij de Van Brienenoordbrug in Rotterdam de SGP bedankt voor alle publiciteit.

Een paar weken geleden probeerde de SGP om de website die vreemdgaan propageert te verbieden. Nadat bleek dat er binnen het kabinet geen draagvlak voor is, vroeg SGP-leider Van der Staaij om dan de bezoekers van de site verplicht te waarschuwen. Maar het kabinet gaat datingsites als Second Love niet verplichten op hun site te waarschuwen voor de gevolgen van vreemdgaan. Dat bleek donderdag uit antwoorden van premier Mark Rutte op de vragen.
De SGP vindt dat dergelijke sites moeten worden voorzien van een bijsluiter met de tekst „Let op. Vreemdgaan dupeert kinderen.”
Rutte antwoordt: „Relaties en relatievorming behoren tot het privédomein van individuele burgers. Het kabinet acht geen grond aanwezig om te komen tot wettelijke beperkingen voor dergelijke sites. Een ieder kan zich met klachten over deze sites wenden tot de Reclame Code Commissie.”

Pauw & Witteman
Afgelopen maandag was de Van der Staaij te gast in Pauw en Witteman. Hoewel de SGP-voorman alleen stond tegenover seksuologe Goedele Liekens en advocaat Gerard Spong, vond columnist Jan van Klinken in het Reformatorisch Dagblad vandaag dat hij knap standhield. "Met zoveel tegenspel in het vooruitzicht had Van der Staaij voor de eer kunnen bedanken. In plaats daarvan kwam hij om zijn eigen verhaal te vertellen zonder zich van de wijs te laten brengen. (...) Ik vond het klasse en een onderstreping van het ongelijk van die mensen die menen dat orthodoxe christenen bij de seculiere media niets te zoeken hebben."
De bedankjes van Second Love en de reacties aan tafel van P&W aan het adres van de SGP stemmen echter tot nadenken: al doe je het nog zo knap in de media, toch kan publiciteit een averechts effect hebben. En dat geldt dan niet alleen voor de bekendheid van Second Love, maar ook voor het imago van de christelijke politiek die het weer heeft over iets wat 'niet zou mogen'.

Onderzoek
Deze week publiceerde de SGP een onderzoek door TNS NIPO in opdracht van de SGP, waaruit blijkt dat 'vreemdgaan de kinderen dupeert'. Ook vertelt het onderzoek dat 70% van de bevolking reclames die oproepen tot bedrog van de eigen partner afkeurt.

Wat vind jij? Is het goed om de publiciteit te zoeken, of werkt dat averechts? 

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons