Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

FILM | Steve Jobs blijft bovenmenselijke goeroe

Waarom was Steve Jobs zo gedreven? Niemand zal het weten.

Vanaf vandaag kunnen bioscoopbezoekers zich vergapen aan de biografische film ‘Jobs’. Hierin kruipt de acteur Ashton Kutcher in de huid van de iconische ondernemer Steve Jobs, de man achter het succesvolle Apple. Geert Heetebrij vraagt zich af of het leven van Jobs niet nét iets te vroeg verfilmd is.

Er schuilt een gevaar in het maken van een film over iemand die net is overleden: niemand heeft nog een perspectief op de persoon kunnen vormen. Steve Jobs stierf nog geen twee jaar geleden en de filmopnames begonnen een half jaar na zijn dood.

Misschien zal deze film daarom al snel gedateerd aandoen; een verhaal uit de tijd dat nog werd gedacht dat computers vooruitgang betekenden, en dus dat mooiere, betere computers stonden voor een betere wereld. Want dat lijkt de onuitgesproken gedachte achter deze fanfilm. Dit is een ode aan Steve Jobs, de mythe.

De hele wereld ADHD
Jobs was een van de architecten van de digitale revolutie waar we nog middenin zitten en die nog niet eens op volle gang lijkt. Of die revolutie de wereld inderdaad beter maakt moet nog blijken. Wel sneller. Met elke innovatie weven we het wereldwijde web strakker om ons heen. En brengen al die smartphones mensen nu echt dichter bij elkaar, of verkleinen we onze wereld tot het zo groot als een schermpje wordt?

De digitale revolutie betekent ook constante afleiding. Een virtuele, voortdurende en steeds intensievere marketingoorlog om onze aandacht. Tot de hele wereld ADHD heeft. Meer medicijnen graag…

Moeilijk mens
Terug naar Steve Jobs. Ik leer eigenlijk niets nieuws over de man. Hij was visionair en een marketing genie. Hij was gedreven. Supergefocust. Een workaholic. Een perfectionist. En hij hield van goed design. Duidelijk. Hij komt over als een moeilijk mens, beter met computers dan met mensen, hoewel hij wel doorheeft wat mensen willen - maar misschien is dat meer zelfkennis dan mensenkennis. Hij lijkt meer geïnteresseerd in mensen als middel, zowel in collega’s als in consument.

Het verhaal had kunnen graven in zijn beweegredenen, in zijn gezin, zijn ziekte, zijn geadopteerde komaf - was hij daarom zo gedreven? Probeerde hij zijn waarde te bewijzen? Wie zal het zeggen.
 
iApple
Wat wel duidelijk is, is dat hij als icoon een voorbeeld voor velen is: dé coach voor vandaag, een goeroe. De film had die goeroe achter het product kunnen vermenselijken. Helaas versterkt het alleen de bestaande icoon: 'Jobs' is enkel iApple. En het evangelie naar Steve Jobs is een leven puur gericht op prestatie, koste wat het kost.
 
Auteur: Geert Heetebrij

Geschreven door:

Geert Heetebrij

Nederlandse Amerikaan, scriptschrijver en producer

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Meer over